26 kwietnia odbyło się spotkanie z Rafałem Dutkiewiczem, byłym prezydentem Wrocławia, pt. „1990. Początek samorządnej Polski z perspektywy Wrocławia”.
W spotkaniu udział wzięło 231 uczniów i nauczycieli.
Było to piąte z cyklu spotkań organizowanych przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, których celem jest przybliżenie okoliczności, w jakich doszło do historycznego przełomu, który doprowadził do upadku systemu komunistycznego oraz rozpoczęcia przemian demokratycznych w krajach Europy Środkowej i Wschodniej.
20 kwietnia odbył się wykład dr Ingi Vinogradnaitė, politolożki z Uniwersytetu Wileńskiego, pt. „Przywrócona niepodległość Litwy. Wyzwania, przed którymi stanął kraj”.
Był to czwarty z cyklu wykładów organizowanych przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, których celem jest przybliżenie okoliczności, w jakich doszło do historycznego przełomu, który doprowadził do upadku systemu komunistycznego oraz rozpoczęcia przemian demokratycznych w krajach Europy Środkowej i Wschodniej.
Zapisy audio wykładu, w języku polski oraz litewskim dostępne są poniżej.
Rok 1990 był punktem zwrotnym w przezwyciężaniu dziedzictwa komunistycznego i kształtowaniu demokracji w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. W większości z nich przyniósł on pierwsze w pełni wolne wybory parlamentarne, prezydenckie i samorządowe.
Jak wyglądała nowa, demokratyzująca się Polska z perspektywy Wrocławia? Co naprawdę przyniosła reforma samorządowa? Jak wolny rynek i pierwsze lata demokracji zmieniały stolicę Dolnego Śląska?
Etyka w internecie. Jak rozumieją ją młodzi ludzie?
Charlotte, MDSM Krzyżowa
Międzynarodowa wymiana młodzieży na temat etyki w internecie połączyła w wirtualnej przestrzeni 30 młodych ludzi z Olkusza i Gräfelfing. Pomiędzy 30 ekranami komputerów stworzyliśmy wspólną przestrzeń do refleksji, w której również powstały silne więzi międzyludzkie.
W ciągu 4 dni projektu młodzi ludzie zastanawiali się nad własnymi zachowaniami w obszarze mediów społecznościowych, analizowali związek między potrzebami a korzystaniem z mediów i aplikacji. Przedyskutowali i jasno nazwali antydemokratyczne tendencje w Internecie i poznali koncepcję "kontr-mowy". Ponadto uczniowie opracowali opcje działań, które wzmocnią ich cyfrowe obywatelstwo. Projekt został zakończony projektami, które młodzi ludzie opracowali w zespołach dwustronnych. Jednym z projektów jest ten artykuł, którym chcielibyśmy się z Państwem podzielić.
Czytaj więcej: Etyka w internecie. Jak rozumieją ją młodzi ludzie?