9 grudnia, w siedzibie Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, dzięki zaproszeniu Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia odbyło się spotkanie z dyrektorami i dyrektorkami wrocławskich szkół podstawowych. Celem spotkania było przedstawienie przez Fundację „Krzyżowa" możliwości wdrażania w szkołach programu „Szkół Dialogu".
„Szkoły Dialogu” to program systematycznej edukacji na rzecz demokracji w szkołach, opiera się na wdrożonym w Holandii programie „Szkoły Pokoju” (Vredzamee School). Jest strukturalnym wkładem w środowisko szkolne i dąży do integracji wiedzy, narzędzi i umiejętności współpracy, odpowiedzialności, rozwiązywania konfliktów i demokratycznego współistnienia, poszanowania i doceniania różnorodności. Wprowadzany jest przez 2 lata i obejmuje serię lekcji dla wszystkich klas, szkolenia dla nauczycieli oraz rodziców.
W kwietniu miało miejsce spotkanie w ramach projektu "Wspólne rozumienie różnorodności” (Vielfalt gemeinsam verstehen), którego partnerem jest Fundacja „Krzyżowa”. Biorące w nim udział osoby z Austrii, Rumunii, Polski, Bułgarii, Litwy, Słowenii, Grecji oraz przedstawiciele niemieckiej firmy Studio Gaus GmbH omówiły wyniki projektu oraz wypróbowały pierwsze z wypracowanych metod. Chociaż spotkanie miało formę online przebiegało w bardzo otwartej i kreatywnej atmosferze.
Projekt „Wspólne rozumienie różnorodności” realizowany jest od trzech lat, w jego ramach powstaje poradnik dla pracowników oświaty i multiplikatorów, który umożliwi rozmowy na temat różnorodności w kontekście edukacyjnym. Coraz częściej w Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, daje się słyszeć głosy krytyki pod adresem ról płciowych i różnorodności.
Czytaj więcej: IIPROJEKT|| "Wspólne rozumienie różnorodności"
Fundacja „Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego rozpoczęła ścisłą współpracę z Domem Anny Frank, fundacją znajdującą się w Amsterdamie i prowadzącą muzeum w miejscu, gdzie ukrywała się przed nazistami i pisała swój, znany już na cały świat, dziennik Anna Frank. Oprócz muzeum, Dom Anny Frank od ponad 50 lat zajmuje się działalnością edukacyjną, skierowaną głównie na przeciwdziałanie dyskryminacji i nierównościom.
W tym roku wspólnie pracujemy nad projektem „Stories that Move - Historie, które poruszają". Jest to internetowy zestaw narzędzi, który wymaga od uczniów krytycznego myślenia o różnorodności i dyskryminacji, a także pobudza do refleksji nad własną postawą i wynikającymi z niej wyborami. Zestaw składa się z gotowych ścieżek edukacyjnych łączących informacje, zadania do wykonania i opowieści z życia ludzi. W krótkich materiałach wideo młodzi ludzie dzielą się swymi doświadczeniami, zarówno tymi dobrymi, jak i sytuacjami związanymi z wykluczeniem, dyskryminacją i przestępstwami z nienawiści. Te przejmujące opowieści stanowią punkt wyjścia do rzetelnego poznania rozmaitych kwestii związanych ze zjawiskiem dyskryminacji.
To już trzeci rok realizacji projektu „Nasz wspólny świat - edukacja globalna dzieci”, więc to dobry moment by zacząć go podsumowywać.
Dlaczego w ogóle zdecydowałyśmy się na realizację tego projektu i na wprowadzanie tak trudnej i obszernej dziedziny, jaką jest edukacja globalna od przedszkola?
Nawiązanie współpracy w zakresie edukacji globalnej z przedszkolami i szkołami podstawowymi to wyraz nadziei, że pracując tu i teraz z nauczycielkami nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – a pośrednio z objętymi ich opieką dziećmi i ich rodzinami – możemy mieć realny wpływ na rzeczywistość, możemy kształtować przyszłość, w której realizowane będą prawa każdej osoby i społeczności, szanowana będzie godność osobowa człowieka bez względu na narodowość, wyznanie, kolor skóry, płeć, miejsce urodzenia czy pochodzenie etniczne.