W tym roku przypada 80. rocznica zakończenia największego i najbardziej brutalnego konfliktu w historii ludzkości – II wojny światowej.
Jakie wnioski wyciągnęliśmy z tego doświadczenia?
Czy historie tych, którzy przeżyli wojnę są zrozumiałe dla dzisiejszego społeczeństwa?
W jaki sposób opowiadać o tamtym koszmarze, kiedy tuż za naszymi granicami, już od trzech lat, toczy się wojna?
Fundacja „Krzyżowa” rozpoczęła pracę przy nowym projekcie z zakresu edukacji historycznej, zatytułowanym „Ostatni świadkowie. Wspomnienia z okresu II wojny światowej i ich współczesne odczytanie”.
Czytaj więcej: Ostatni świadkowie II wojny światowej. Nowy projekt edukacyjny
Za nami czwarta edycja seminarium „Remembrance, Understanding, Future”, którego celem jest przybliżenie młodym ludziom z krajów Bałkanów Zachodnich doświadczeń polsko-niemieckiego pojednania po II wojnie światowej.
Seminarium odbyło się 10-17 grudnia 2024 r i wzięły w nim udział 22 osoby z 9 krajów: Albanii, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Kosowa, Macedonii Północnej, Niemiec, Polski, Serbii oraz Ukrainy.
Podczas seminarium uczestnicy wzięli udział w szeregu dyskusji, wykładów, spotkań oraz wizyt studyjnych. Odwiedzili nie tylko Krzyżową i Wrocław, ale również Gross-Rosen / Rogoźnicę, Goerlitz i Zgorzelec.
(Pełny program seminarium dostępny jest tu: link)
25 października w Połczynie-Zdroju odbędą się uroczystości upamiętniające zrabowane dzieci, ofiary germanizacji. Zorganizowana zostanie m.in. międzynarodowa debata, warsztaty edukacyjne, spotkanie ze świadkami czasu oraz prezentacja edukacyjnej tablicy multimedialnej, które stanie obok pomnika upamiętniającego ofiary przymusowej germanizacji prowadzonej w ośrodku Lebensborn, który do końca wojny mieścił się w Połczynie-Zdroju.
Jednym z zaproszonych gości będzie dr Tomasz Skonieczny, zastępca kierownika Akademii Europejskiej Fundacji „Krzyżowa”. Weźmie on m.in. udział w debacie oraz przeprowadzi specjalne warsztaty dla nauczycieli i młodzieży szkolnej.
18-20 października w Berlinie odbyło się seminarium „Od konfliktu do pojednania. W jaki sposób uczyć o relacjach polsko-niemieckich?”, adresowane do dla nauczycieli i edukatorów pracujących z niemiecką młodzieżą szkolną.
Jego celem było pogłębienie wiedzy o zagadnieniach związanych z historią relacji polsko-niemieckich (od 1939 do dziś), przybliżenie różnic i podobieństw w polskiej i niemieckiej pamięci o II wojnie światowej oraz zaprezentowanie doświadczeń nauczycieli zaangażowanych w pracę Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej.
W seminarium udział wzięły 24 osoby.
Czytaj więcej: Seminarium dla nauczycieli i edukatorów || 18-20 października 2024, Berlin