"Uważamy, że fakty, odwaga i dobro są silniejsze niż plotki, strach i nienawiść. Każdy głos w dyskusji poprawia jej atmosferę. A co dopiero wiele pozytywnych głosów!". Z tym stwierdzeniem stowarzyszenia Ichbinhier e. V. bez wątpienia się zgadzamy!
W zeszłym tygodniu, 10.12.2020, w trybie online, odbyło się polsko-niemieckie seminarium multiplikatorów na temat odwagi obywatelskiej w Internecie.
Czytaj więcej: Polsko-niemieckie seminarium na temat odwagi obywatelskiej w Internecie - 10.12.2020
Rok 2020, oprócz wielu wyzwań z jakimi mierzyliśmy się, przyniósł Fundacji "Krzyżowa" także wiele dobrego. Nieduża ilość gości umożliwiła nam skupienie się na usprawnianiu działalności naszego ośrodka pod kątem wpływu na środowisko. Projekt „Ku zrównoważonemu rozwojowi w edukacji i praktyce”, który realizujemy dzięki finansowaniu Fundacji im. Heinricha Boella z Warszawy pozwolił nam na wdrożenie w życie wielu proekologicznych przedsięwzięć i rozwinięcie tej części naszej działalności, zarówno pod kątem edukacyjnym, jak i praktycznym (zgodnie z nazwą projektu).
Tak, jak to sobie założyliśmy rok temu pracując nad ekokoncepcją, rozwiązania ekologiczne wprowadzamy przy partycypacji członków i członkiń różnych działów fundacji – pracowniczki merytoryczne współpracują z pracownikami technicznymi. Dzięki temu powstało wiele materiałów edukacyjnych, również takich do wykorzystania w przestrzeni naszego ośrodka. Niektóre z nich to:
Czytaj więcej: PROJEKT || „Ku zrównoważonemu rozwojowi w edukacji i praktyce”
Dziś w Fundacji nie tylko praca online przeważa nad pracą w żywym kontakcie z osobami uczestniczącymi w projektach edukacyjnych, ale też nasze publikacje coraz częściej pojawiają się w formie cyfrowej, a nie w formie książki pachnącej drukiem. Obecnie prezentowana publikacja jest wynikiem dwudniowego BarCampu online zorganizowanego w czerwcu 2020 roku wspólnie z Kreisau Initiative e.V. i Freya von Moltke Stiftung, do udziału w którym zaprosiliśmy specjalistów pracy z młodzieżą z Niemiec, Polski i Ukrainy.
Tematem BarCampu była refleksja nad aktualną sytuacją edukacji historyczno-obywatelskiej w naszych trzech krajach. Istotną rolę odegrały tu innowacyjne metody, które w obecnej sytuacji rozwijamy, aby podtrzymywać istnienie edukacji pozaformalnej, szczególności historycznej i obywatelskiej. Publikacja podsumowuje nasze doświadczenia związane z wdrożeniem BarCampu w formie online. Edukatorzy i edukatorki pracujący z młodzieżą znajdą tu też konkretne sugestie dotyczące wydarzeń edukacyjnych online. Cały rozdział poświęcony jest pomysłom na przeniesienie popularnych gier integracyjnych i energizerów do przestrzeni wirtualnych spotkań. Publikacja jest już dostępna w języku angielskim na naszej stronie internetowej i może być pobrana za darmo.
Czytaj więcej: PUBLIKACJA || #(Hi)storytelling. My History, Your History, Our History
Kryzys klimatyczny oraz degradacja środowiska naturalnego są jednymi z największych wyzwań, przed jakimi stoi ludzkość w XXI wieku. Paradygmat wzrostu gospodarczego za wszelką cenę, duch konsumpcjonizmu, postawa zachłanności i wyzysku, stosowana przez człowieka wobec Ziemi i jej zasobów, a także wobec słabszych, doprowadziła do zachwiania równowagi ekologicznej, degradacji środowiska, nierówności społecznych i zmian klimatycznych.
Postępujące skutki zmian klimatu obserwujemy na całym świecie. Można je odczuć również w naszej części Europy: coraz cieplejsze zimy, pogłębiająca się susza, a ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak nawalne deszcze występujące z coraz większą częstotliwością.
Ostatni raport Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC, raport w j. angielskim, skrócona wersja raportu w j. polskim, raport w j. niemieckim) pokazuje dobitnie, że jeśli nie podejmiemy zdecydowanych kroków w stronę znacznego obniżenia emisji gazów cieplarnianych, możemy doprowadzić do nieodwracalnych, długotrwałych skutków, prowadzących nawet do utraty niektórych ekosystemów.
Czytaj więcej: Kryzys klimatyczny - co możemy zrobić? || Anna Dańkowska