W kwietniu miało miejsce spotkanie w ramach projektu "Wspólne rozumienie różnorodności” (Vielfalt gemeinsam verstehen), którego partnerem jest Fundacja „Krzyżowa”. Biorące w nim udział osoby z Austrii, Rumunii, Polski, Bułgarii, Litwy, Słowenii, Grecji oraz przedstawiciele niemieckiej firmy Studio Gaus GmbH omówiły wyniki projektu oraz wypróbowały pierwsze z wypracowanych metod. Chociaż spotkanie miało formę online przebiegało w bardzo otwartej i kreatywnej atmosferze.
Projekt „Wspólne rozumienie różnorodności” realizowany jest od trzech lat, w jego ramach powstaje poradnik dla pracowników oświaty i multiplikatorów, który umożliwi rozmowy na temat różnorodności w kontekście edukacyjnym. Coraz częściej w Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, daje się słyszeć głosy krytyki pod adresem ról płciowych i różnorodności.
Czytaj więcej: IIPROJEKT|| "Wspólne rozumienie różnorodności"
To był pracowity tydzień. Od czwartku do soboty (25-27.02.2021) mieliśmy przyjemność pełnić rolę gospodarza drugiej sesji warsztatowej, realizowanej w ramach Międzynarodowego Konkursu na Esej pt. "Moja Europa Wolności". W warsztatach historycznych i literackich wzięły udział łącznie 42 osoby z Polski, Czech i Niemiec, z czego 33 osoby to młodzież w wieku 16-29 lat, szukająca pomysłu na esej.
Warsztaty historyczne poprowadzili: dr Tomasz Skonieczny (Fundacja „Krzyżowa”), Andrea Böhm (Bildungswerk Sachsen) oraz Michael Urban. Z kolei warsztaty literackie prowadzone były przez Constanze John, Radosława Wiśniewskiego oraz Pavlínę Hilscherovą. Spotkanie, moderowane przez Adelajdę Lebiodę (Fundacja „Krzyżowa”), było również okazją do międzynarodowej wymiany myśli na temat wydarzeń z przełomu lat 80. i 90. XX wieku, w krajach tzw. bloku wschodniego. Każdy mógł podzielić się z innymi swoją refleksją i tym samym udzielić odpowiedzi na pytania: Jakie powody miało społeczeństwo, by wychodzić na ulicę i walczyć z ówczesnym systemem? Jak patrzymy na tamte wydarzenia z dzisiejszej perspektywy? Jaką rolę odegrały tamte wydarzenia w drodze do Europy, w której dzisiaj żyjemy?
Opowiedzmy historię na Instagramie! Brzmi interesująco, czyż nie? Proponujemy, by skupić się na dwóch tematach.
Z jednej strony nie da się już rozgraniczyć edukacji obywatelskiej i umiejętności korzystania z mediów, a Internet, zwłaszcza w czasach pandemii, zyskał status witryny edukacyjnej. Podobnie sam Instagram, w coraz większym stopniu staje się serwisem społecznościowym, wykorzystywanym w edukacji historyczno-politycznej przez coraz liczniejsze muzea i instytucje edukacyjne. Organizowane debaty na temat społecznej partycypacji oraz demokracji są dobrą okazją, by sprawdzić jakie możliwości oferuje Instagram dla zaawansowanej edukacji historyczno-politycznej.
Pod koniec 2020 roku, Komisja Europejska ogłosiła listę zwycięzców trzeciej edycji konkursu o Nagrodę im. Altiero Spinelliego. Wśród 16 laureatów z całej Europy znalazła się Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, stając się tym samym pierwszą w historii tego konkursu organizacją z Polski, która zdobyła takie wyróżnienie.
Nagroda im. Altiero Spinelliego przyznawana jest od 2017 roku i jest wyrazem uznania dla wybitnych działań, które promują zrozumienie Unii Europejskiej, jako projektu integracyjnego, oraz jej wartości. Skupia się ona w szczególności na inicjatywach, które pomagają młodym obywatelom i obywatelkom zaangażować się w procesy demokratyczne kształtujące przyszłość UE. W ostatniej edycji Nagrody im. Altiero Spinelliego oceniano działania podjęte w 2019 roku i pracę Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Krzyżowej uznano za wyróżniającą się na gruncie europejskim.
Czytaj więcej: Uroczystość wręczenia Nagród im. Altiero Spinelliego - online, 17.03.2021 [wideo]