Opowiedzmy historię na Instagramie! Brzmi interesująco, czyż nie? Proponujemy, by skupić się na dwóch tematach.
Z jednej strony nie da się już rozgraniczyć edukacji obywatelskiej i umiejętności korzystania z mediów, a Internet, zwłaszcza w czasach pandemii, zyskał status witryny edukacyjnej. Podobnie sam Instagram, w coraz większym stopniu staje się serwisem społecznościowym, wykorzystywanym w edukacji historyczno-politycznej przez coraz liczniejsze muzea i instytucje edukacyjne. Organizowane debaty na temat społecznej partycypacji oraz demokracji są dobrą okazją, by sprawdzić jakie możliwości oferuje Instagram dla zaawansowanej edukacji historyczno-politycznej.
Pod koniec 2020 roku, Komisja Europejska ogłosiła listę zwycięzców trzeciej edycji konkursu o Nagrodę im. Altiero Spinelliego. Wśród 16 laureatów z całej Europy znalazła się Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, stając się tym samym pierwszą w historii tego konkursu organizacją z Polski, która zdobyła takie wyróżnienie.
Nagroda im. Altiero Spinelliego przyznawana jest od 2017 roku i jest wyrazem uznania dla wybitnych działań, które promują zrozumienie Unii Europejskiej, jako projektu integracyjnego, oraz jej wartości. Skupia się ona w szczególności na inicjatywach, które pomagają młodym obywatelom i obywatelkom zaangażować się w procesy demokratyczne kształtujące przyszłość UE. W ostatniej edycji Nagrody im. Altiero Spinelliego oceniano działania podjęte w 2019 roku i pracę Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Krzyżowej uznano za wyróżniającą się na gruncie europejskim.
Czytaj więcej: Uroczystość wręczenia Nagród im. Altiero Spinelliego - online, 17.03.2021 [wideo]
W dniach 10-12 grudnia odbyły się pierwsze warsztaty online (z zaplanowanych trzech) w ramach projektu „Moja Europa Wolności / Mein Europa der Freiheit / Moje Evropa Svobody“.
Tematem przewodnim pierwszych dwóch dni spotkania były polityczne, społeczne oraz kulturowe przełomy roku 1990 w ówczesnej Polsce, NDR i Czechosłowacji. Co poruszało ludzi w tamtym czasie i jakie mieli powody, by wychodzić na ulicę i walczyć o swoje prawa? Z tymi pytaniami zmierzyła się młodzież w wieku 16-29 lat z Polski, Niemiec i Czech biorąca udział w warsztatach i wspólnej dyskusji o przeszłości, wspólnych wartościach i wspólnej przyszłości. Z kolei trzeciego dnia warsztatów uczestnicy i uczestniczki dowiedzieli się jak napisać esej historyczno-polityczny.
Od momentu wybuchu pandemii koronawirusa w internecie i mediach społecznościowych zaczęło krążyć wiele informacji na jego temat, dotyczących między innymi tego skąd pochodzi, jak z nim walczyć, pojawiły się też teorie spiskowe. Podczas ostatniego spotkania, które odbyło się 25 listopada w ramach serii webinarium #Creatingspace, dyskutowano właśnie na temat teorii spiskowych w szerokim kontekście, z perspektywy historycznej, naukowej i politycznej.
Uczestnicy webinarium starali się znaleźć odpowiedź na pytanie: kto tak naprawdę najwięcej korzysta na rozpowszechnianiu teorii spiskowych? Z jednej strony są one bardzo popularne, szczególnie w czasach kryzysu, ponieważ oferują proste odpowiedzi na trudne pytania. Ale bywają również wykorzystywane przez skrajnie prawicowe ugrupowania do obrony własnych interesów. Webinarium prowadziła Carolin Sokele.
Czytaj więcej: Webinarium || #Creatingspace: teorie spiskowe - 25.11.2020