Ósma edycja festiwalu Krzyżowa-Music zakończyła się 4 września V symfonią Schuberta poprowadzoną przez Viviane Hagner. Wybranych pięćdziesięcioro muzyków i muzyczek ze wszystkich zakątków świata ponownie zebrało się w tym roku wokół naszej dyrektorki artystycznej, aby intensywnie ćwiczyć czterdzieści pięć arcydzieł muzyki kameralnej, które zaprezentowali następnie podczas jedenastu, okraszonych oklaskami, koncertów. Oprócz wielkich klasyków zabrzmiało wiele rzadko lub prawie nigdy nie granych utworów. Wyjątkowo dużo miejsca, podczas festiwalu otrzymała w tym roku także muzyka współczesna, którą grała na każdym koncercie nasza wspaniała grecka kompozytorka-rezydentka Konstantia Gourzi.
Ta, ponad wszelkimi językowymi i kulturowymi granicami, łącząca siła muzyki była szczególnie poszukiwana w tym naznaczonym kryzysami i wojną roku. W czasie trwania festiwalu Krzyżowa-Music, dzieliliśmy Krzyżową z gośćmi z Ukrainy, którzy znaleźli tam schronienie. Jako, że trwały jeszcze wakacje, ich letnie życie i zabawy dzieci odbywały się głównie na dziedzińcu, co dodawało Krzyżowej, wręcz radosnej atmosfery.
Po początkowo nieśmiałych pierwszych kontaktach udało nam się wspólnie zorganizować wieczór grillowy, następnie muzycy Krzyżowa-Music zaprosili ukraińskie dzieci na zorganizowany specjalnie dla nich koncert w sali balowej. Te dwa spotkania otworzyły nas na siebie nawzajem, co mogliśmy zaobserwować podczas wieczornych koncertów w Krzyżowej, których uchodźcy i uchodźczynie byli częstymi gośćmi.
17 sierpnia podczas koncertu, na wspaniałym renesansowym rynku, w Zamościu – na którym muzycy Krzyżowa-Music zagrali ukraińskie pieśni oraz kwartet smyczkowy C-dur Schuberta - jeszcze bardziej udało nam się zbliżyć do wydarzeń, które właśnie miały miejsce w Ukrainie . To w tym mieście ambasada Niemiec (wcześniej znajdująca się w Ukrainie) otrzymała azyl po ataku Rosji na Kijów. Koncert był gestem podziękowania mieszkańcom Zamościa za gościnność. W efekcie tego wydarzenia zaplanowano wspólny projekt w Krzyżowej, podczas którego młodzież z Zamościa spotka się z rówieśnikami z niemieckich miast partnerskich Weimer i Schwäbisch Hall.
Sto lat temu polski skrzypek Bronisław Huberman był nie tylko największym wirtuozem swojej epoki, lecz również, razem z hrabią Coudenhove-Kalergi, bardzo aktywnym orędownikiem zjednoczonej Europy i tym samym miał wpływ na myśl Kręgu z Krzyżowej. Podczas naszych dwóch sympozjów przedstawiono sylwetkę tej muzycznej, wyjątkowej osobistości i późniejszego założyciela Orkiestry Palestyńskiej. Podczas festiwalu wygłoszono również referaty o wykluczanej w okresie nazizmu muzyce. Rozmawialiśmy również o naszych obecnych działaniach pomocowych dla dotkniętych wojną muzyków z Ukrainy, co skłoniło nas do wspólnych rozważań nad tym, jak warunkują się nawzajem bycie artystą i bieżące wydarzenia.
Dzięki festiwalowi Krzyżowa-Music sama Krzyżowa staje się znana także w międzynarodowym świecie muzyki klasycznej i oznacza otwartą społeczność również w świecie kultury. Dzieje się tak z jednej strony dzięki wysokiemu poziomowi artystycznemu i charakterowi spotkania muzyków i muzyczek, a z drugiej dzięki ludziom, którzy odwiedzają Krzyżową podczas festiwalu i prób do koncertów, stając się jednocześnie odbiorcami muzyki i charakteru kameralistyki.
W tym roku z wyjątkową radością zaobserwowaliśmy, że coraz częściej zwracają się ku nam polscy odwiedzający oraz polska scena muzyczna i uznają nas “za swoich”. Pomimo trwającej już trzeci rok pandemii udaje nam się wzmacniać nasze “muzyczne korzenie”.
Ze względu na zatrważającą światową sytuację, pojawia się jednak troska, że ewentualne działania oszczędnościowe dotkną zwłaszcza edukację i kulturę. Jako że Krzyżowa-Music utrzymuje się prawie wyłącznie z prywatnych źródeł, możemy jedynie żywić nadzieję, że w dalszym ciągu będzie nam się udawało przekonywać naszych darczyńców do wspierania naszych działań.