Ten rok jest szalony i wyjątkowy pod każdym względem. Kto mógł przewidzieć w styczniu, że latem świat będzie wyglądał zupełnie inaczej?
Po masowym odwoływaniu prawie wszystkich koncertów i występów - nawet tych w 2021 roku, nadzieja, że uda się zorganizować Festiwal Krzyżowa-Music 2020, była prawie utopią. Niemniej jednak - dzięki niezwykłej odwadze Matthiasa von Hülsena i Viviane Hagner, profesjonalizmowi zespołu festiwalowego oraz pracowników Fundacji „Krzyżowa”, a także wielkiemu wsparciu firmy CENTOGENE, stało się to możliwe.
Edycja 2020 była bardzo wyjątkowa: nagle wszyscy uświadomiliśmy sobie, że staliśmy się bardziej dojrzali. Każdy z nas miał wystarczająco dużo czasu na refleksję i zadawanie pytań, na które nigdy wcześniej nie było okazji.
Krzyżowa-Music od zawsze była dla mnie czymś więcej niż tylko festiwalem muzyki kameralnej. W moim życiu, które kręci się jak w kalejdoskopie - podróż-koncert-hotel-podróż-koncert-hotel, te ostatnie dwa tygodnie sierpnia wydają się idylliczne, a nawet przypominają mi trochę czas szkolny, którego nam, muzykom, często brakuje w codziennym życiu.
To są nie tylko próby i koncerty, ale także wspólne życie, jedzenie, gra w piłkę nożną i tenisa stołowego, taniec, świętowanie - wszystko to tworzy niepowtarzalną atmosferę, które pozwala rozwijać nowe przyjaźnie, przełamywać wszelkie granice, a także w komfortowej i swobodnej atmosferze dyskutować na bardzo ważne tematy.
W związku z tym tegoroczne sympozja, które prowadzę z wielką przyjemnością od 3 lat, były ekscytujące i pełne treści. Ideą sympozjów jest nie tylko uczenie historii, ale także wyciąganie wniosków z przeszłości, aby znaleźć analogie do naszych czasów.
Tematem pierwszego sympozjum było „40 lat NSZZ Solidarność". Dla mnie szczególnie ważne było, aby dzięki wiedzy o tym, co wydarzyło się w Polsce 40 lat temu, którą przekazał nam pracownik Akademii Europejskiej Fundacji „Krzyżowa”, dr Tomasz Skonieczny, zbudować pomost do tego, co dzieje się dziś na Białorusi, przyjrzeć się tamtejszej sytuacji i okazać naszą solidarność z ludźmi, którzy walczą o wolność i wartości humanistyczne.
Drugie sympozjum poświęcone było tematowi „Koronawirus i świat muzyki". Ważne było wspólne uświadomienie sobie, że od początku pandemii wszyscy znaleźliśmy się w zupełnie innej rzeczywistości, gdzie sukcesu nie mierzy się już liczbą słuchaczy, sprzedanych biletów i kliknięć. Ten okres jest nie tylko oczywistym wyzwaniem, ale również okazją do znalezienia nowych sposobów na tworzenie pozytywnych zmian, z wieloma możliwościami i potencjałem. To również szansa na jeszcze większe zaangażowanie się w życie społeczne jako artysta.
Nikt nie wie co będzie dalej. Ale jedno jest pewne - jeśli z tak wielką pasją, zaangażowaniem i otwartością, jak w tym roku w Krzyżowej, udało się przezwyciężyć wszelkie trudności i zagrożenia, to można z optymizmem patrzeć w przyszłość!
* Alexey Stadler jest jednym z najbardziej obiecujących wiolonczelistów młodego pokolenia i zwycięzcą konkursu TONALi w Hamburgu. Jako solista Alexey Stadler występuje z takimi orkiestrami jak: Orkiestra Mariinsky'ego, BBC National Orchestra of Wales, Monachijska Orkiestra Symfoniczna, Irlandzka Orkiestra Kameralna, Riga Sinfonietta, Nordycka Orkiestra Symfoniczna, Orchestra della Svizzera Italiana oraz Królewska Orkiestra Filharmonii w Liverpoolu pod batutą tak znanych dyrygentów jak Dmitri Kitajenko, Robert Trevino, Valery Gergiev i Marek Janowski.