Czy cztery dni wystarczą na zintegrowanie międzynarodowej grupy liczącej ponad 100 osób? To nie lada wyzwanie, które corocznie, od 6 lat, podejmuje się zespół pracowników MDSM, przy wsparciu nauczycieli z Königin-Olga-Stift Gymnasium ze Stuttgartu oraz z Zespołu Szkół nr nr 1, im. Gustawa Morcinka z Tychów. Równie ważna jak integracja młodzieży jest ich wspólna praca nad historią Polski i Niemiec, zapoznanie się z zawiłą drogą do pojednania oraz wspólna praca nad produktem edukacyjnym, który jest namacalnym przykładem budowania wspólnej, tolerancyjnej i pokojowej przyszłości.
Projekt trwał od 2 do 6 marca 2020 w Krzyżowej i brało w nim udział 56 uczniów z Königin-Olga-Stift Gymnasium w Stuttgarcie oraz 50 uczniów z Zespołu Szkół nr 1 im. Gustawa Morcinka w Tychach. Prócz warsztatów w Krzyżowej młodzież wspólnie zwiedzała również Wrocław, Gross Rosen oraz Zamek Książ w Wałbrzychu.
Czytaj więcej: Polsko-niemiecka wymiana szkolna Tychy-Stuttgart - Krzyżowa, 2-6.03.2020
W dniach 5-7 marca, w Krzyżowej, odbyło się drugie spotkanie 16 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z woj. dolnośląskiego, którzy biorą udział w szkoleniu z edukacji globalnej. Szkolenie realizowane jest w ramach trzyletniego projektu „Nasz wspólny świat - edukacja globalna dzieci”, współfinansowanego w ramach Programu Polskiej Współpracy Rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
Zainteresowanym tematyką edukacji globalnej polecamy stronę internetową projektu: http://edukacjaglobalna.krzyzowa.org.pl , z której można pobrać wypracowane przez uczestniczki szkolenia scenariusze zajęć, zapoznać się listą inspirujących książek dla najmłodszych oraz pobrać zestaw zdjęć edukacyjnych dla przedszkoli do prowadzenia edukacji globalnej.
Pomniki to obiekty, które zostały umieszczone w widocznych miejscach przestrzeni publicznej, aby oddać hołd zasłużonym, zachować pamięć o szczególnie istotnych wydarzeniach, lub też przywrócić pamięć o tym, co zapomniane. Czasami jednak stają się one elementem świadomej manipulacji i mają zmienić sposób, w jaki ludzie postrzegają przeszłość.
Ich długotrwała obecność w przestrzeni publicznej pozwala zobaczyć, jak z upływem lat zmienia się znaczenie, jakie przywiązywane jest do tego, co pomnik upamiętnia. Sprawiając, że pomniki są ważnym wskaźnikiem zmian w pamięci zbiorowej. Patrząc na ich historię – od okoliczności powstania, przez późniejsze losy – można wykorzystać je do poznania i zrozumienia historii danego kraju.
Przybliżenie wiedzy na temat możliwości wykorzystania pomników w poznaniu historii, a przez to lepszego zrozumienia, jaką rolę odgrywa pamięć w kształtowaniu tożsamości i wartości, jest celem projektu Monuments of Remembrance 1918-2018.