Mój proces uczenia się. Nosce te ipsum
5.05.2020, Karolina Moroz
We wszystkich przewodnikach po programach wolontariackich podkreślany jest najgłębszy cel wolontariatu: learning process. Odnosi się on do młodych osób, które decydują się na odbycie wolontariatu i wokół tego pojęcia organizowane są działania wolontariuszy i z wolontariuszami. Learning process to również to, co uważnie ewaluuje się w czasie projektu oraz na jego końcu. Dużo mniej miejsca poświęcone jest olbrzymiemu zasięgowi tego procesu, który obejmuje nie tylko wolontariuszy/ki, ale wszystkich, którzy kiedykolwiek zetknęli się z wolontariuszami/kami lub z działaniami przygotowanymi przez nich/e.
Koordynowanie działań wolontariackich, w moim przypadku projektów Wolontariatu Europejskiego, obecnie Europejskiego Korpusu Solidarności, to nieustanny proces nauki. Z pozoru koordynacja wygląda jak zarządzanie zasobami ludzkimi z domieszką pracy administracyjnej, ale gdy przyglądam się tym działaniom głębiej, są one przede wszyskim wyzwaniem spotkania i poznania nowych osób oraz wejrzenia w głąb siebie.
"Zagramy w BINGO?" - rozmowa o przywilejach podczas kwarantanny
21.04.2020, Anna Kudarewska, Luba Shynder
Ania
Jednym z obszarów pracy MDSM jest edukacja antydyskryminacyjna, której ważnym elementem jest świadomość przywilejów, z których pewne grupy społeczne bardziej lub mniej świadomie korzystają. Przeróżne kryzysy, trudne sytuacje w życiu, w których się znajdujemy, mogą być okazją do refleksji nad tymi przywilejami, pozwalają zatrzymać się i ujrzeć to, co na co dzień jest przezroczyste i niewidzialne. Również teraz, w czasie, w którym w różny sposób radzimy sobie z przymusową izolacją w naszych domach, jest to ważny temat. Nasza pedagożka, Luba, stworzyła bingo (narzędzie, które często wykorzystujemy w pracy z młodzieżą), które może pomóc nam zastanowić się nad swoimi przywilejami, zastanowić się, czy tylko my odczuwamy obecną sytuację jako trudną, bo nie możemy robić rzeczy, które wydawały nam się oczywiste, bo obniżyły się nasze codzienne standardy, które były po prostu bardzo wysokie w porównaniu z większością ludzi na świecie. Używając tego bingo, możemy poświęcić się refleksji nad innymi osobami wokół nas, blisko bądź bardzo daleko, i zastanowić się, co możemy ze swojej uprzywilejowanej pozycji zrobić, jaka zmiana jest potrzebna. Również w naszej pracy pedagogicznej z młodzieżą.
Wiele radości wiąże się z planowaniem działań Zielonego Stołu na następne miesiące.
Zielony Stół to zespół skupiający przedstawicieli wszystkich działów Fundacji "Krzyżowa", który opracowuje i wdraża proekologiczne rozwiązania w naszej działalności.
Tu narada z "techniczną" częścią zespołu. Mimo, że ośrodek jest zamknięty, my zastanawiamy się, jak go prowadzić w sposób najmniej obciążający środowisko.
Rozmawiamy o zużyciu zasobów, ofercie naszej kuchni, producentach żywności oraz nadchodzącej suszy.
Czytaj więcej: Zielony Stół Fundacji „Krzyżowa” w wersji online
Jak radzimy sobie z realizacją projektów szkoleniowych w czasie, gdy wszelkie spotkanie grupowe są zabronione? Korzystamy z dobrodziejstw nowych technologii i spotykamy się z uczestnikami szkoleń na odległość.
W terminie od 15 do 18 kwietnia połączyliśmy się z uczestniczkami projektu "Nasz wspólny świat - edukacja globalna dzieci" i wspólnie pracowaliśmy nad metodami edukacji globalnej w pracy z dziećmi. W spotkaniu wzięło udział 16 nauczycielek przedszkolnych i wczesnoszkolnych z województwa dolnośląskiego i 2 trenerki.