W dniach 25-26 czerwca 2021 odbyły się ogrodowe warsztaty permakulturowe, podczas których można było się dowiedzieć dużo na temat tego, jak w ogrodzie robić, żeby się nie narobić! Tzn. jak sprawić, żeby to naturalne procesy wykonywały pracę za nas. Zastanawialiśmy się m.in. nad tym, jak to się dzieje, że gleby można nie przekopywać, a wszystko - oprócz chwastów - rośnie wtedy jak na drożdżach.
W ramach warsztatów tworzyliśmy i warstwowaliśmy wyniesione grządki, rozmawialiśmy o uprawie współrzędnej oraz zakładaniu Gildii (dobre i złe towarzystwo roślin), przygotowywaliśmy herbatę kompostową oraz gorący 18-dniowy kompost metodą Berkeley. Pomidory, ogórki, buraki i inne zielsko - to wszystko już nam rośnie!
Na fundacyjnym terenie za fosą ruszyły prace związane z budową ogrodu ekologicznego, które potrwają do ok. połowy lipca. W pierwszej kolejności wkopany został kabel elektryczny, którym niebawem energia elektryczna popłynie w najdalsze zakątki inwestycji. W kolejnym kroku powstanie utwardzona ścieżka, przyjazna dla osób z ograniczeniami w mobilności. Prace budowlane realizuje firma DABROBAU z Opoczki.
Ponieważ mamy środek sezonu, więc z pracami stricte ogrodowymi poczekamy do jesieni. W międzyczasie trwają jednak działania przygotowawcze: z wrocławskiej kompostowni pozyskaliśmy kompost - on jest już u nas i czeka, żeby zasilić nasze uprawy. W przygotowaniach pomagają nam także wolontariuszki - aktualnie zajmują się olejowaniem drewna na potrzeby budowy podwyższonych grządek, ogrodzenia oraz kompostownika.
Czym jest szkoła (jako instytucja i jako miejsce)? W jaki sposób, jako społeczeństwo, powinniśmy ją traktować? Czy jest w niej miejsce na dialog i dbałość o dobrostan uczniów oraz nauczycieli? O jakich potrzebach szkoły i ludzi ją tworzących przypomniała nam pandemia?
28 czerwca odbyło się spotkanie z prof. Jackiem Pyżalskim, pod tytułem: „Między instytucją a przestrzenią relacji. Czego nauczyliśmy się o szkole w dobie pandemii”.
Było to drugie z serii spotkań organizowanych w ramach projektu „Laboratorium Dialogu”, realizowanego przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego wraz z Fundacją Konrada Adenauera w Polsce.
W dniach od 21 do 24 czerwca w Krzyżowej zorganizowane zostały warsztaty TIK dla uczniów oleśnickich szkół podstawowych, uczestniczących w projekcie „Dobra szkoła – lepszy uczeń”. Zajęcia dotyczyły kształtowania i rozwoju kompetencji cyfrowych wśród uczniów i bazowały na narzędziu wypracowanym przez Fundację „Krzyżowa” w trakcie międzynarodowego projektu “Digital Skills Pathways for Youth across Europe”. Fundacja „Krzyżowa” uzyskała rekomendację Komisji Europejskiej Rady ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu do wdrożenia tego projektu, dlatego też chętnie dzieli się swoim doświadczeniem w zakresie narzędzi cyfrowych oraz upowszechnia dobre i sprawdzone rozwiązania.