Edukacja antydyskryminacyjna jest wielkim wyzwaniem. Refleksje po szkoleniu z narzędzia „Stories that move”
Liubov Shynder , MDSM Krzyżowa
W drugiej połowie września prowadziłam w Pracowni Doskonalenia i Doradztwa w Regionalnym Ośrodku Metodyczno-Edukacyjnym Metis w Katowicach szkolenie dla nauczycieli z naszego narzędzia edukacji antydyskryminacyjnej „Stories that Move” – Historie, które poruszają (więcej o tym projekcie można przeczytać tutaj).
Jedną z wielu rzeczy, które doceniam odkąd zaczęłyśmy działania w ramach tego projektu, to możliwość dialogu z nauczycielkami i nauczycielami oraz wymiana doświadczeń z pracy w edukacji formalnej i pozaformalnej, na której to skupiamy się w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Krzyżowej.
Takie właśnie było spotkanie w Katowicach. W szkoleniu wzięło udział 10 nauczycielek, głównie pracujących w szkołach ponadpodstawowych. Gdybym miała podsumować powody, dla których przyszły na szkolenie, to mogłabym ułożyć taką deklarację: „Chcę nawiązać dialog ze swoimi uczniami, martwią mnie nastroje ksenofobiczne i nacjonalistyczne, które widzę w swojej szkole i chcę temu przeciwdziałać”.
Czytaj więcej: Edukacja antydyskryminacyjna jest wielkim wyzwaniem - Liubov Shynder
W środę, 27 października, wzięliśmy udział w wyjątkowym spacerze. Podążaliśmy „Ścieżkami zmysłów”, które odkrywali i przygotowali dla nas twórcy uczestniczący w Rezydencji Artystycznej w Krzyżowej. Leonie Löhr z Niemiec i Dawid Okoński z Polski dzięki swojej wrażliwości na sztukę i naturę dostrzegli wyjątkowe miejsca w naszym najbliższym otoczeniu. Stworzyli szereg instalacji, które ułożyły się w „Ścieżki zmysłów”.
Na zakończenie swojej rezydencji artyści oprowadzali nas po okolicy prezentując swoje dzieła i nieznane oblicza Krzyżowej.
Rozpoczynamy realizację projektu "Razem dla kształcenia zawodowego w powiecie kłodzkim" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020. Adresatami projektu są uczniowie oraz nauczyciele Noworudzkiej Szkoły Technicznej, Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości oraz Zespołu Szkół Samorządowych w Stroniu Śląskim.
W ramach projektu uczniowie będą mieli możliwość wzięcia udziału w stażach zawodowych, kursach i szkoleniach, wyjazdach edukacyjnych oraz skorzystać z doradztwa zawodowego. Na nauczycieli czekają studia podyplomowe i szkolenia oraz kursy doskonalące.
Udział w projekcie da szkołom możliwość doposażenia i unowocześnienia pracowni zawodowych: zakupione zostaną m.in. zestawy komputerowe, sprzęt do pracowni gastronomicznych, itp.
Czytaj więcej: ||PROJEKT|| „Razem dla kształcenia zawodowego w powiecie kłodzkim"
Nakładem Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie ukazała się nowa książka – „Protagonista w cieniu. Enno Meyer w procesie pojednania Niemców z Polakami i Żydami", pod redakcją naukową Burkharda Olschowsky’ego. Jest to polskie tłumaczenie antologii, którą w niemieckim oryginale opublikowało w 2019 r. wydawnictwo De Gruyter. Książka ta jest pierwszym tomem w serii Przełomy i ludzie dialogu. Z historii polsko-niemieckiego porozumienia, wydawanej przez CBH PAN. Przedstawieni w niej ludzie – zarówno znani, jak i rzadziej zauważani w szerszych debatach publicznych – wnieśli w XX w. istotny wkład do porozumienia polsko-niemieckiego. Jednym z redaktorów naukowych serii jest dr hab. Robert Żurek, dyrektor zarządzający Fundacji "Krzyżowa".
„Protagonista w cieniu" zawiera wspomnienia o Enno Meyerze (1913–1996), niemieckim historyku i nauczycielu gimnazjalnym z Oldenburga. Meyer, który w czasie II wojny światowej służył w Wehrmachcie, od lat 50. poświęcił się pojednaniu Niemców z Polakami i Żydami. Skoncentrował się na obszarze, który znał najlepiej – kształtowaniu młodzieży w duchu otwartości i racjonalizmu. Jego 47 tez dotyczących nauczania polsko-niemieckiej historii stało się istotnym wstępem do powojennego dialogu podręcznikowego i utorowało drogę do działalności Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej Historyków i Geografów.
Czytaj więcej: ||POLECAMY|| „Protagonista w cieniu” – nowa publikacja CBH PAN