Rozmowy o dialogu. Z notatkami - pod red. Tomasza Skoniecznego, wyd. Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, 2021
Ze WSTĘPU
"Publikacja, która wyświetla się obecnie na Państwa ekranach, powstała w wyniku szeregu spotkań i rozmów, do udziału w których w 2021 roku zaprosiliśmy osoby zajmujące się zawodowo – od strony praktycznej bądź teoretycznej – problematyką powiązaną z tym, jak wygląda nasze życie publiczne oraz, w konsekwencji, nasz stosunek do siebie nawzajem. Czy też, patrząc na rzecz w szerszej perspektywie, jakie elementy decydują o tym, jak wygląda nasza kultura dialogu.
Czytaj więcej: PUBLIKACJA || Rozmowy o dialogu. Z notatkami - pod red. Tomasza Skoniecznego
MMR - MODEL MYŚLENIA REFLEKSYJNEGO wzorowany na myśleniu naukowym, krytycznym i refleksyjnym. PORADNIK METODYCZNY, Krzyżowa 2021
ZESPÓŁ EKSPERTÓW: Daiva Žiogienė, Jurgita Banienė, Jolanta Bakšienė, Virginija Kučienė, Iwona Machoń – Pluszczewska i Tamara Chorąży
REDAKCJA: Iwona Machoń-Pluszczewska
Niniejsza publikacja przedstawia opis metod MMR - modelu myślenia refleksyjnego, wzorowanego na myśleniu naukowym, krytycznym i kreatywnym. Do stworzenia modelu myślenia refleksyjnego posłużyły metody Teorii Ograniczeń stosowane w Onikszty w litewskich szkołach.
Publikacja jest produktem projektu grantowego MMR (numer MWSO-4-2019-156) dofinansowanym w ramach projektu Grupy Profesja Sp. z o.o. POWR.04.00-00-0093/17 pt. „Międzynarodowa współpraca się opłaca. Granty na komponent współpracy ponadnarodowej dla beneficjentów projektów standardowych realizowanych w zakresie celów tematycznych 8-11 współfinasowanych z EFS w ramach PO WER lub RPO w perspektywie finansowej 2014- 2020”.
Czytaj więcej: ||PUBLIKACJA|| MMR - MODEL MYŚLENIA REFLEKSYJNEGO. PORADNIK METODYCZNY
Prezentujemy publikację, która zwieńcza trwający w latach 2018-2021, projekt „Odwaga do zmian, odwaga do działania”, realizowany wspólnie przez Fundację "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego, Kreisau Initiative e. V., Fundację EkoRozwoju, Instytut Globalnej Odpowiedzialności, Konzeptwerk Neue Oekonomie, Fairbindung oraz Kolektyw Trenerski Lepiej. W ramach projektu odbyło się dziewięć szkoleń dla edukatorek i edukatorów z Polski i Niemczech oraz trzy sympozja z zakresu edukacji i zrównoważonego rozwoju (w tym jedno w Krzyżowej: Do dzieła! Jak tworzyć zrównoważone ekologicznie miejsca edukacji?).
Publikacja posiada formę podręcznika dotyczącego edukacji dla zrównoważonego rozwoju, transformatywnego uczenia się i edukacji dla postwzrostu. Można w niej znaleźć przede wszystkim ćwiczenia do pracy z grupami, zarówno młodzieży, jak i dorosłych. Zostały one dobrane w taki sposób, aby za ich pomocą można było pracować na trzech różnych poziomach, niezbędnych w edukacji na rzecz transformacji społeczno-ekologicznej: nabycie świadomości problemów, pogłębienie wiedzy o realiach i poznanie odmiennych perspektyw oraz podjęcie działań. Kwestie poruszane w podręczniku dotyczą m.in. krytyki wzrostu, sprawiedliwości społecznej, jak i strategii dla zrównoważonego rozwoju. Publikacja zawiera propozycję 22 ćwiczeń, które są różnorodne, zarówno pod kątem kwestii, których dotykają, jak również metod pracy. Zostały one opracowane w polsko-niemieckim zespole edukatorek i edukatorów pozaformalnych, uwzględniając kontekst polski w edukacji na rzecz transformacji społeczno-ekologicznej.
ZESPÓŁ EKSPERTÓW: Sheila Flaherty, David Cotter, Iwona Machoń – Pluszczewska, Tamara Chorąży
REDAKCJA: Iwona Machoń-Pluszczewska
Niniejsza publikacja powstała przy wsparciu udzielonemu przez Fundację Fundusz Współpracy w ramach projektu „Ścieżki współpracy- wsparcie dla podmiotów wdrażających współpracę ponadnarodową” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Metoda motywowania dzieci do rozwijania kreatywności, kompetencji cyfrowych, matematycznych i naukowych poprzez ćwiczenia sztuk wizualnych jest rozwiązaniem wypracowanym w ramach projektu grantowego o numerze W.234.II.2019, pt.: „ARTaTOOL - rozwój kreatywności, kompetencji cyfrowych, matematycznych i naukowych poprzez ćwiczenia sztuk wizualnych”, realizowanym od czerwca 2020 roku do końca listopada 2021 roku w polsko-irlandzkim partnerstwie Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego i Firmy Da Vinci Box, z siedzibą w Dublinie.
Celem głównym Projektu grantowego „ARTaTOOL” był uzyskany za pomocą sztuk wizualnych rozwój motywacji do nauki przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, kompetencji społecznych, takich jak umiejętność argumentacji, obrony własnych przekonań, umiejętności pracy w grupie oraz kreatywnego działania u uczniów szkół podstawowych.