Wydawnictwa online

Religie monoteistyczne i ich potencjał integracyjny dla współczesnego społeczeństwa. Perspektywy – wyzwania – propozycje rozwiązań, pod red. dr. hab. Urszuli Pękali, wyd. Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, 2022

Fragment Przedmowy

"Jaką rolę odgrywają w naszym społeczeństwie trzy religie monoteistyczne, zwane też religiami abrahamowymi – judaizm, chrześcijaństwo i islam? Co mogą zrobić razem, aby wspierać integrację, solidarność i kulturę dialogu również poza bezpośrednim środowiskiem religijnym? Autorki i Autorzy niniejszego tomu podejmują te pytania z perspektywy swoich tradycji religijnych. 

Postawione wyżej pytania pilnie wymagają odpowiedzi w obecnym kontekście społeczno-politycznym, który należy tu pokrótce zarysować. Społeczeństwa w Europie doświadczają dziś napięć i podziałów na różnych poziomach – od coraz silniejszego braku bezpieczeństwa społecznego, poprzez konflikty wartości, aż po kryzysy tożsamości. Przejawami tych napięć są między innymi tendencje nacjonalistyczne na wschodzie i na zachodzie, wzrost przemocy ze strony prawicowych i lewicowych radykałów, ksenofobia, antysemityzm oraz sukces ruchów populistycznych przy jednoczesnym zaniku politycznej i społecznej kultury debaty. Te procesy dotykają również trzech religii monoteistycznych; każda z nich zmaga się z nimi na swój sposób, przy czym żadna nie jest w tym zmaganiu monolitem. Dla swoich wyznawców religie spełniają kluczową funkcję budującą tożsamość i integrującą, ale jednocześnie same borykają się z wewnętrznymi napięciami. We wszystkich trzech religiach można zaobserwować zarówno wysiłki zmierzające do nawiązania dialogu ze współczesnym społeczeństwem i współkształtowania go w ramach własnej tradycji, jak i tendencje do izolowania się od zmian społecznych w przekonaniu, że jest to jedyny sposób na zachowanie własnej tożsamości.

Rozmowy o dialogu. Z notatkami - pod red. Tomasza Skoniecznego, wyd. Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, 2021

Ze WSTĘPU

"Publikacja, która wyświetla się obecnie na Państwa ekranach, powstała w wyniku szeregu spotkań i rozmów, do udziału w których w 2021 roku zaprosiliśmy osoby zajmujące się zawodowo – od strony praktycznej bądź teoretycznej – problematyką powiązaną z tym, jak wygląda nasze życie publiczne oraz, w konsekwencji, nasz stosunek do siebie nawzajem. Czy też, patrząc na rzecz w szerszej perspektywie, jakie elementy decydują o tym, jak wygląda nasza kultura dialogu.

MMR - MODEL MYŚLENIA REFLEKSYJNEGO wzorowany na myśleniu naukowym, krytycznym i refleksyjnym. PORADNIK METODYCZNY, Krzyżowa 2021

ZESPÓŁ EKSPERTÓW: Daiva Žiogienė, Jurgita Banienė, Jolanta Bakšienė, Virginija Kučienė, Iwona Machoń – Pluszczewska i Tamara Chorąży
REDAKCJA: Iwona Machoń-Pluszczewska

Niniejsza publikacja przedstawia opis metod MMR - modelu myślenia refleksyjnego, wzorowanego na myśleniu naukowym, krytycznym i kreatywnym. Do stworzenia modelu myślenia refleksyjnego posłużyły metody Teorii Ograniczeń stosowane w Onikszty w litewskich szkołach.

Publikacja jest produktem projektu grantowego MMR (numer MWSO-4-2019-156) dofinansowanym w ramach projektu Grupy Profesja Sp. z o.o. POWR.04.00-00-0093/17 pt. „Międzynarodowa współpraca się opłaca. Granty na komponent współpracy ponadnarodowej dla beneficjentów projektów standardowych realizowanych w zakresie celów tematycznych 8-11 współfinasowanych z EFS w ramach PO WER lub RPO w perspektywie finansowej 2014- 2020”.

Prezentujemy publikację, która zwieńcza trwający w latach 2018-2021, projekt „Odwaga do zmian, odwaga do działania”, realizowany wspólnie przez Fundację "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego, Kreisau Initiative e. V., Fundację EkoRozwoju, Instytut Globalnej Odpowiedzialności, Konzeptwerk Neue Oekonomie, Fairbindung oraz Kolektyw Trenerski Lepiej. W ramach projektu odbyło się dziewięć szkoleń dla edukatorek i edukatorów z Polski i Niemczech oraz trzy sympozja z zakresu edukacji i zrównoważonego rozwoju (w tym jedno w Krzyżowej: Do dzieła! Jak tworzyć zrównoważone ekologicznie miejsca edukacji?).

Publikacja posiada formę podręcznika dotyczącego edukacji dla zrównoważonego rozwoju, transformatywnego uczenia się i edukacji dla postwzrostu. Można w niej znaleźć przede wszystkim ćwiczenia do pracy z grupami, zarówno młodzieży, jak i dorosłych. Zostały one dobrane w taki sposób, aby za ich pomocą można było pracować na trzech różnych poziomach, niezbędnych w edukacji na rzecz transformacji społeczno-ekologicznej: nabycie świadomości problemów, pogłębienie wiedzy o realiach i poznanie odmiennych perspektyw oraz podjęcie działań. Kwestie poruszane w podręczniku dotyczą m.in. krytyki wzrostu, sprawiedliwości społecznej, jak i strategii dla zrównoważonego rozwoju. Publikacja zawiera propozycję 22 ćwiczeń, które są różnorodne, zarówno pod kątem kwestii, których dotykają, jak również metod pracy. Zostały one opracowane w polsko-niemieckim zespole edukatorek i edukatorów pozaformalnych, uwzględniając kontekst polski w edukacji na rzecz transformacji społeczno-ekologicznej.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.