PIERWSZY KROK. Scenariusze warsztatów o dialogu, pod red. Tomasza Skoniecznego, wyd. Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, 2020
W Krzyżowej inicjujemy i włączamy się w refleksję nad znaczeniem dialogu we współczesnym świecie, ale także nad praktycznym wymiarem tego procesu, który zaczynać powinien się przede wszystkim od postawienia pytania, co każda i każdy z nas może zrobić w swoim najbliższym otoczeniu. I doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że najtrudniejszy jest pierwszy krok. Dlatego też zaprosiliśmy do współpracy trenerki i nauczycielki, mające bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe, aby przygotowały scenariusze warsztatów, przeznaczonych dla nauczycielek i nauczycieli oraz osób pracujących z młodzieżą szkolną w ramach edukacji formalnej i pozaformalnej. Wierzymy, że staną się one swego rodzaju podstawą i zachętą do dalszych, samodzielnych poszukiwań.
Czytaj więcej: ||MATERIAŁY EDUKACYJNE|| PIERWSZY KROK. Scenariusze warsztatów o dialogu
Poradnik metody zastosowania narzędzia TIK-TAK powstał w ramach projektu TIK-TAK! realizowanego przez Fundację "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego w partnerstwie z H2 Learning Ltd.
Publikacja składa się z siedmiu rozdziałów:
1) Rozdział pierwszy przedstawia założenia realizacji projektu, uzasadnia wybór irlandzkiego narzędzia Digital Learning Framework do adaptacji na grunt polski, przedstawia opis narzędzia, w tym przegląd 4 domen narzędzia oraz korzyści wprowadzenia narzędzia w irlandzkich szkołach, a także opisuje praktyki zastosowania narzędzia w Irlandii i jego długofalowe rezultaty.
2) Rozdział drugi opisuje warunki w polskich szkołach.
Czytaj więcej: Poradnik metody zastosowania narzędzia TIK-TAK

"Przepis na lepszy świat, czyli edukujemy rówieśników o żywności. Materiały edukacyjne dla młodzieży w wieku 14-16 lat" autorstwa Anny Dańkowskiej z Akademii Europejskiej Fundacji "Krzyżowa" oraz Magdaleny Klarenbach z Fundacji Otwarty Plan to publikacja kierowana do młodych ludzi, którzy chcieliby wcielić się w rolę edukatorów dla swoich rówieśników i wspólnie zgłębiać z nimi temat zrównoważonej żywności. Porusza ona tematy zasobów potrzebnych do produkcji żywności, pochodzenia jedzenia, marnotrawstwa żywności i sposobów na ograniczenie go, jak np. kuchnia "zero waste", rolnictwa ekologicznego oraz zaangażowania młodych ludzi w działania kampanijne.
Publikacja składa się z trzech części: wprowadzenia merytorycznego, wskazówek metodycznych do prowadzenia warsztatów oraz scenariuszy zajęć wraz z kartami pracy - jednym słowem można w niej znaleźć wszystko, co potrzebne jest młodym ludziom do przygotowania oraz przeprowadzenia warsztatów o zrównoważonej żywności z rówieśnikami.
Publikacja jest próbą namysłu nad historycznym doświadczeniem zbliżenia polsko-niemieckiego oraz nauką, która dla nas, współczesnych, z niego płynie. Powstała ona w ramach projektu pt. „Dziedzictwo pojednania polsko-niemieckiego a budowanie Europy wartości”, który Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego zrealizowała we współpracy i dzięki wsparciu Fundacji Konrada Adenauera w Polsce oraz Ośrodka „Pamięć i Przyszłość”. Do udziału w projekcie zaproszono kilkunastu ekspertów z Polski i Niemiec, a także Czech oraz Francji, reprezentujących różne dyscypliny naukowe, doświadczenia oraz opcje światopoglądowe, którzy od lat nie tylko zawodowo zajmują się problematyką pojednania w relacjach międzynarodowych, ale też żywo angażują się w dialog polsko-niemiecki.
Przypadająca w 2019 roku 30. rocznica Mszy Pojednania, która była wydarzeniem bezprecedensowym w powojennych relacjach polsko-niemieckich, jest ważnym impulsem do rozważań, do jakich wniosków prowadzi nas to historyczne (w podwójnym tego słowa znaczeniu) doświadczenie.