MENTORING CYFROWY – NOWY WYMIAR NAUCZANIA. PORADNIK METODYCZNY na temat Mentoringu Cyfrowego
ZESPÓŁ EKSPERTÓW: Michael Hallissy, John Hurley, Maria Fojk, Karolina Wójcik, Iwona Machoń – Pluszczewska, Jolanta Kolinko; Redakcja: Iwona Machoń-Pluszczewska, Krzyżowa 2021
Publikacja jest rezultatem projektu grantowego „Mentoring cyfrowy – nowy wymiar nauczania” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Autorami poradnika są: Michael Hallissy, John Hurley, Maria Fojk, Karolina Wójcik, Iwona Machoń – Pluszczewska i Jolanta Kolinko – irlandzko-polski zespół ekspertów z H2 Learning Ltd. i Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego.
Czytaj więcej: ||PUBLIKACJA|| MENTORING CYFROWY – NOWY WYMIAR NAUCZANIA. Poradnik metodyczny
(Nie)obecny. Eseje o dialogu, pod red. Tomasza Skoniecznego, wyd. Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, Wrocław 2020
„(Nie)obecny. Eseje o dialogu” to najnowsza publikacja, która została wydana przez Fundację „Krzyżowa” oraz Fundację Konrada Adenauera w Polsce. Jest ona nie tylko próbą pokazania kondycji dialogu we współczesnym świecie oraz przedstawienia doświadczeń oraz trudności, które można napotkać zawodowo zajmując się pracą na rzecz edukacji obywatelskiej, ale także – mamy taką nadzieję – inspiracją do przeciwstawienia się kulturze polaryzacji i sporu.
Fragment Wstępu:
(…) Wydarzenia zachodzące w Polsce, Niemczech, jak i w wielu innych krajach europejskich, których świadkami jesteśmy w ostatnich latach, wyraźnie wskazują, że coraz mniej skłonni jesteśmy przejawiać podobną postawę. Znacznie częściej zaobserwować można wzrost tendencji skrajnych, przejawiające się także wysoką niechęcią do poszanowania osób prezentujących odmienne poglądy.
Czytaj więcej: PUBLIKACJA || (Nie)obecny. Eseje o dialogu, pod red. Tomasza Skoniecznego
Dziś w Fundacji nie tylko praca online przeważa nad pracą w żywym kontakcie z osobami uczestniczącymi w projektach edukacyjnych, ale też nasze publikacje coraz częściej pojawiają się w formie cyfrowej, a nie w formie książki pachnącej drukiem. Obecnie prezentowana publikacja jest wynikiem dwudniowego BarCampu online zorganizowanego w czerwcu 2020 roku wspólnie z Kreisau Initiative e.V. i Freya von Moltke Stiftung, do udziału w którym zaprosiliśmy specjalistów pracy z młodzieżą z Niemiec, Polski i Ukrainy.
Tematem BarCampu była refleksja nad aktualną sytuacją edukacji historyczno-obywatelskiej w naszych trzech krajach. Istotną rolę odegrały tu innowacyjne metody, które w obecnej sytuacji rozwijamy, aby podtrzymywać istnienie edukacji pozaformalnej, szczególności historycznej i obywatelskiej. Publikacja podsumowuje nasze doświadczenia związane z wdrożeniem BarCampu w formie online. Edukatorzy i edukatorki pracujący z młodzieżą znajdą tu też konkretne sugestie dotyczące wydarzeń edukacyjnych online. Cały rozdział poświęcony jest pomysłom na przeniesienie popularnych gier integracyjnych i energizerów do przestrzeni wirtualnych spotkań. Publikacja jest już dostępna w języku angielskim na naszej stronie internetowej i może być pobrana za darmo.
Czytaj więcej: PUBLIKACJA || #(Hi)storytelling. My History, Your History, Our History
PIERWSZY KROK. Scenariusze warsztatów o dialogu, pod red. Tomasza Skoniecznego, wyd. Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, 2020
W Krzyżowej inicjujemy i włączamy się w refleksję nad znaczeniem dialogu we współczesnym świecie, ale także nad praktycznym wymiarem tego procesu, który zaczynać powinien się przede wszystkim od postawienia pytania, co każda i każdy z nas może zrobić w swoim najbliższym otoczeniu. I doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że najtrudniejszy jest pierwszy krok. Dlatego też zaprosiliśmy do współpracy trenerki i nauczycielki, mające bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe, aby przygotowały scenariusze warsztatów, przeznaczonych dla nauczycielek i nauczycieli oraz osób pracujących z młodzieżą szkolną w ramach edukacji formalnej i pozaformalnej. Wierzymy, że staną się one swego rodzaju podstawą i zachętą do dalszych, samodzielnych poszukiwań.
Czytaj więcej: ||MATERIAŁY EDUKACYJNE|| PIERWSZY KROK. Scenariusze warsztatów o dialogu