10-12 października w Krzyżowej odbyło się seminarium dla nauczycieli i edukatorów z Polski i Niemiec, zatytułowane „Przezwyciężając wrogość. W jaki sposób uczyć o doświadczeniu II wojny światowej w Polsce i Niemczech?”.
Celem seminarium było:
- pogłębienie wiedzy o zagadnieniach związanych z historią relacji polsko-niemieckich (od 1939 do dziś)
- przybliżenie różnic i podobieństw w polskiej i niemieckiej pamięci o II wojnie światowej
- i Zagładzie i czasach powojennych
- zaprezentowanie doświadczeń akademików oraz nauczycieli zaangażowanych w pracę Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej
- przedstawienie możliwość, jakie daje wykorzystanie wspólnego polsko-niemieckiego podręcznika do historii „Europa. Nasza historia / Europe - Unsere Geschichte”.
- przedstawienie możliwości wykorzystania dużych modeli językowych (LLM) w pracy edukacyjnej
- zsieciowanie uczestników oraz pokazanie im możliwości współpracy z polskimi organizacjami działającymi na polu edukacji historycznej i obywatelskiej
W seminarium udział wzięło 60 osób z Polski i Niemiec.
Organizatorzy
- Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego
- Ośrodek „Pamięć i Przyszłość”
- Polsko-Niemiecka Komisja Podręcznikowa
- Leibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut
- Collegium Polonicum Uniwersytetu Adam Mickiewicza
- Instytut Pileckiego w Berlinie
- Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie
Współpraca
Grupa Robocza Nauczycielek i Nauczycieli przy Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Kompleksowa obsługa programu upamiętniania 80. rocznicy zakończenia drugiej wojny światowej i upamiętnienia działań związanych z przezwyciężeniem konsekwencji wojny w Europie, realizowanego w Krzyżowej”.

Seminarium dofinansowane przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej

Organizatorzy


















