Wyobraź sobie, że musisz zacząć wszystko od nowa — społeczeństwo trzeba odbudować od podstaw. Jakie decyzje byś podjął? Co należałoby zachować, a na co nigdy więcej nie można pozwolić?
Po II wojnie światowej Europa była w ruinie — fizycznej i moralnej. Całe pokolenia zostały zgładzone, miasta i infrastruktura obrócone w gruz. 8 maja 1945 roku oznaczał koniec przerażającego okresu, ale też początek odbudowy. Trzeba było zbudować nową przyszłość — ale skąd wziąć nadzieję?
W czasach wojny w Ukrainie, rosnącej polaryzacji, dezinformacji, kryzysu klimatycznego oraz spadku zaufania do rządów prawa i demokracji, projekt Reconstruct wraca do pytań o kwestie podstawowe.
Celem projektu jest opowiedzenie o odbudowie powojennej Europy w całej jej różnorodności — inspirując odbiorców do refleksji nad tym, jak sami mogliby budować nowe społeczeństwo. Projekt skierowany jest do szerokiej publiczności, a w szczególności do młodych ludzi, którym potrzebna jest nadzieja na przyszłość.
W ramach projektu przygotowany zostanie:
Czytaj więcej: Reconstruct. Jak odbudować świat? | Nowy projekt edukacyjny
Zapraszamy do wysłuchania podcastu z udziałem Jolanty Sowińskiej-Gogacz i Michała Hankiewicza, poświęconego działalności edukacyjnej i popularyzatorskiej Muzeum Dzieci Polskich – Ofiar Totalitaryzmu w Łodzi. W rozmowie przybliżają działania Muzeum na rzecz upamiętnienia losów polskich dzieci poddanych germanizacji podczas II wojny światowej.
Muzeum Dzieci Polskich to jedyna w Polsce instytucja, która w swojej pracy edukacyjnej, wystawienniczej i naukowej koncentruje się na historii rabunku i germanizacji najmłodszych ofiar wojny.
Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego od 2022 roku regularnie współpracuje z Muzeum i jego pracownikami, wspólnie popularyzując wiedzę o losach zrabowanych dzieci, czy współuczestnicząc w wydarzeniach upamiętniających, jak m.in. w uroczystościach organizowanych w Połczynie Zdroju, na terenie dawnego ośrodka Lebensborn.
Czytaj więcej: PODCAST | „Upamiętnić historie zrabowanych dzieci”
22 października 2025 roku w Krzyżowej i we Wrocławiu rozpoczyna się siedmiodniowe seminarium „Remembrance, Understanding, Future”, adresowane do młodych ludzi z dziesięciu krajów: Albanii, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogóry, Kosowa, Macedonii Północnej, Serbii, Polski oraz Niemiec.
Celem spotkania jest przybliżenie doświadczeń polsko-niemieckiego procesu pojednania po II wojnie światowej, przezwyciężania trudnej, naznaczonej traumą przeszłości, a także wskazanie współczesnych przykładów dialogu polsko-niemieckiego. Uczestnicy i uczestniczki będą wspólnie zastanawiać się, czy doświadczenia te mogą stanowić inspirację dla innych narodów w poszukiwaniu porozumienia mimo obciążonej przeszłości.
Program i tematy seminarium obejmują m.in.:
● wykłady o stosunkach polsko-niemieckich w latach 1939–1989 oraz współcześnie,
● historię i znaczenie Krzyżowej jako miejsca pojednania,
● warsztaty dotyczące wspólnego polsko-niemieckiego podręcznika do historii,
● refleksję nad drogą państw Europy Środkowo-Wschodniej do członkostwa w Unii Europejskiej oraz aktualnym stanem procesu berlińskiego,
● wizyty studyjne w miejscach dialogu i pamięci, m.in. w Dzielnicy Wzajemnego Szacunku we Wrocławiu, Centrum Historii Zajezdnia, byłym obozie koncentracyjnym Gross-Rosen oraz w miastach Görlitz/Zgorzec.
10-12 października w Krzyżowej odbyło się seminarium dla nauczycieli i edukatorów z Polski i Niemiec, zatytułowane „Przezwyciężając wrogość. W jaki sposób uczyć o doświadczeniu II wojny światowej w Polsce i Niemczech?”.
Celem seminarium było:
- pogłębienie wiedzy o zagadnieniach związanych z historią relacji polsko-niemieckich (od 1939 do dziś)
- przybliżenie różnic i podobieństw w polskiej i niemieckiej pamięci o II wojnie światowej
- i Zagładzie i czasach powojennych
- zaprezentowanie doświadczeń akademików oraz nauczycieli zaangażowanych w pracę Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej
- przedstawienie możliwość, jakie daje wykorzystanie wspólnego polsko-niemieckiego podręcznika do historii „Europa. Nasza historia / Europe - Unsere Geschichte”.
- przedstawienie możliwości wykorzystania dużych modeli językowych (LLM) w pracy edukacyjnej
- zsieciowanie uczestników oraz pokazanie im możliwości współpracy z polskimi organizacjami działającymi na polu edukacji historycznej i obywatelskiej
W seminarium udział wzięło 60 osób z Polski i Niemiec.