11 października 2019 r., w Strefie Kultury Wrocław (Bar „Barbara”), odbyła się debata „Historia w przestrzeni publicznej. Jak opowiadana jest nam przeszłość?”. Wzięli w niej udział historycy oraz eksperci z zakresu edukacji historycznej z czterech krajów Europy Środkowo-Wschodniej: Polski, Czech, Słowacji i Rumunii.
Dyskusja we Wrocławiu została zorganizowana w ramach projektu „Pomniki Pamięci 1918-2018”, realizowanego przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, Instytut Pawła Włodkowica (Polska), Post Bellum SK / Príbehy 20. storočia (Słowacja), Centrum pro dokumentaci totalitních režimů (Czechy) oraz Fundatia Academia Civica (Memorialul Victimelor Comunismului si al Rezistentei, Rumunia).
Podczas debaty padały pytania o to, w jaki sposób w poszczególnych krajach przestrzeń publiczna wykorzystywana jest do opowiadania o przeszłości? Eksperci mówili również o tym, jakie wyzwania stają przed edukacją historyczną i czym różni się dyskusja o przeszłości w Polsce, Czechach, Słowacji i Rumunii.
W dniach 24-26 września w Krzyżowej miały miejsce warsztaty edukacyjne projektu „Pomniki Pamięci 1918-2018”. W ich trakcie młodzi ludzi, którzy uczestniczą w projekcie już od początku tego roku, wzięli udział w warsztatach poświęconych edukacji obywatelskiej oraz wysłuchali wykładów, dotyczących pamięci zbiorowej, konfliktów pamięci, stosunku wobec obcego dziedzictwa kulturowego oraz, na przykładzie dekomunizacji w Polsce, trudnego procesu rozliczania się reliktami przeszłości.
W trakcie warsztatów uczestnicy mieli możliwość wysłuchania następujących wykładów:
Czytaj więcej: Warsztaty projektu „Pomniki Pamięci 1918-2018” - Krzyżowa, 24-26 IX 2019 (FOTO)
29 uczniów ze szkół podstawowych z Ulanowa i Kempen spotkało się 10 września w Krzyżowej. Podczas projektu poznawali się, rozmawiali o różnicach i podobieństwach w życiu codziennym, systemach szkolnych w Polsce i Niemczech.
Uczniowie mieli też okazję współpracować przy projekcie multimedialnym. Wspólnie przeprowadzali wywiady, które potem zamieścili na profilu Fundacji na Instagramie. Efekty ich pracy można zobaczyć tutaj: https://www.instagram.com/stories/highlights/17865014521485562/
Uczniowie wzięli również udział w wycieczce i zwiedzili wspólnie Wrocław. Przy każdej możliwej okazji dzieci ćwiczyły swoje zdolności językowe. Uczniowie rozmawiali po angielsku i uczyli się swoich języków nawzajem.
Czytaj więcej: Polsko-niemiecka wymiana szkolna Ulanów-Kempen - Krzyżowa, 10-14.09.2019 (FOTO)
W dniach 16-21 września w Krzyżowej gościły grupy młodzieży ze Szkoły Podstawowej Nr 58 im. Jerzego Kukuczki w Poznaniu oraz Albert-Einstein-Schule z Langen. Ich wspólny projekt dotyczył tematu zrównoważonego rozwoju. Tematykę tę młodzież miała okazję zgłębić poprzez aktywne warsztaty, gry symulacyjne oraz warsztaty kreatywne z upcyklingu, czyli formy wtórnego przetwarzania odpadów, w wyniku którego powstają produkty o wyższej wartości – wartościowe surowce. Warsztat nie tylko pokazał, jak proces ten pozwala zmniejszyć ilość materiałów wykorzystywanych w produkcji, ale również nauczył, jak zmniejszyć ilość odpadów w codziennej aktywności.