To wielka szkoda, że konferencja "Rób dobro - edukacja globalna w szkole podstawowej", organizowana przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”, nie mogła odbyć się w klastycznej formule „na żywo". Zamiast tego, wystąpienia wszystkich prelegentek i prelegentów zostały profesjonalnie zarejestrowane przez kamery i będą udostępnione online.
W nagraniu wzięła już udział Anna Dańkowska, która podczas konferencji będzie reprezentowała Fundację "Krzyżowa”.
Nasza koleżanka przedstawiła publikację "Przepis na lepszy świat, czyli edukujemy rówieśników o żywności" i zdradziła tajniki jej powstawania. Publikacja kierowana jest do młodych ludzi, którzy chcieliby wcielić się w rolę edukatorów dla swoich rówieśników. Porusza ona tematy zasobów potrzebnych do produkcji żywności, pochodzenia jedzenia, marnotrawstwa żywności i sposobów na ograniczenie go, jak np. kuchnia "zero waste", rolnictwa ekologicznego oraz zaangażowania młodych ludzi w działania kampanijne."
Na pewno damy znać, kiedy materiały filmowe z konferencji będą już dostępne online.
Czytaj więcej: Dzień w (zaimprowizowanym) studio nagraniowym!
Trwają intensywne przygotowania do szkolenia „#Creating Space: A Digital Future with Ethics in Mind”, które, zważywszy na okoliczności, odbędzie się w formie online. Zatem jego uczestnicy nie będą mogli osobiście nas odwiedzić, my jednak, mimo wszystko, chcielibyśmy przekazać im chociaż namiastkę bycia w Krzyżowej, jej uroku, wrażenia przemieszczania się po całym terenie pałacowego kompleksu.
Dlatego uczestnicy szkolenia będą spotykać się w różnych pomieszczeniach: czasem w sali balowej, czasem burza mózgów odbywać się będzie na trawie przed pałacem, zajęcia w grupach zorganizujemy w salonie na poddaszu albo w Sali Majowej, a przerwy spędzimy na ławkach na słonecznym dziedzińcu albo przespacerujemy się razem po okolicy. Wszystko to oczywiście wirtualnie.
Czytaj więcej: Przygotowania do wirtualnego szkolenia #creatingSpace
Mój proces uczenia się. Nosce te ipsum
5.05.2020, Karolina Moroz
We wszystkich przewodnikach po programach wolontariackich podkreślany jest najgłębszy cel wolontariatu: learning process. Odnosi się on do młodych osób, które decydują się na odbycie wolontariatu i wokół tego pojęcia organizowane są działania wolontariuszy i z wolontariuszami. Learning process to również to, co uważnie ewaluuje się w czasie projektu oraz na jego końcu. Dużo mniej miejsca poświęcone jest olbrzymiemu zasięgowi tego procesu, który obejmuje nie tylko wolontariuszy/ki, ale wszystkich, którzy kiedykolwiek zetknęli się z wolontariuszami/kami lub z działaniami przygotowanymi przez nich/e.
Koordynowanie działań wolontariackich, w moim przypadku projektów Wolontariatu Europejskiego, obecnie Europejskiego Korpusu Solidarności, to nieustanny proces nauki. Z pozoru koordynacja wygląda jak zarządzanie zasobami ludzkimi z domieszką pracy administracyjnej, ale gdy przyglądam się tym działaniom głębiej, są one przede wszyskim wyzwaniem spotkania i poznania nowych osób oraz wejrzenia w głąb siebie.
"Zagramy w BINGO?" - rozmowa o przywilejach podczas kwarantanny
21.04.2020, Anna Kudarewska, Luba Shynder
Ania
Jednym z obszarów pracy MDSM jest edukacja antydyskryminacyjna, której ważnym elementem jest świadomość przywilejów, z których pewne grupy społeczne bardziej lub mniej świadomie korzystają. Przeróżne kryzysy, trudne sytuacje w życiu, w których się znajdujemy, mogą być okazją do refleksji nad tymi przywilejami, pozwalają zatrzymać się i ujrzeć to, co na co dzień jest przezroczyste i niewidzialne. Również teraz, w czasie, w którym w różny sposób radzimy sobie z przymusową izolacją w naszych domach, jest to ważny temat. Nasza pedagożka, Luba, stworzyła bingo (narzędzie, które często wykorzystujemy w pracy z młodzieżą), które może pomóc nam zastanowić się nad swoimi przywilejami, zastanowić się, czy tylko my odczuwamy obecną sytuację jako trudną, bo nie możemy robić rzeczy, które wydawały nam się oczywiste, bo obniżyły się nasze codzienne standardy, które były po prostu bardzo wysokie w porównaniu z większością ludzi na świecie. Używając tego bingo, możemy poświęcić się refleksji nad innymi osobami wokół nas, blisko bądź bardzo daleko, i zastanowić się, co możemy ze swojej uprzywilejowanej pozycji zrobić, jaka zmiana jest potrzebna. Również w naszej pracy pedagogicznej z młodzieżą.