Na początku roku 2021, w obliczu trwającej pandemii, działania w ramach krzyżowskiego Wolontariatu Trzeciego Wieku stały pod znakiem zapytania. Jak okazało się, że obowiązujące ograniczenia i względy bezpieczeństwa nie przeszkodziły w realizacji szeregu aktywności. Nasi Seniorzy regularnie brali udział w międzypokoleniowych warsztatach ogrodowych, podczas których wspólnie z młodzieżą ze Szkoły Podstawowej w Grodziszczu poznawali zagadnienia dotyczące ekologicznej produkcji żywności i dzielili się swoim doświadczeniem. Każdego miesiąca Wolontariusze Trzeciego Wieku uczestniczyli także w spotkaniach roboczych, służących ewaluowaniu i planowaniu bieżących zadań. Pomagali także w pracach przy budowie ogrodu w Krzyżowej.
Czytaj więcej: Wolontariusze Trzeciego Wieku - zamknięcie roku 2021
W dniach 13-16 grudnia, w Getyndze, miało miejsce spotkanie organizatorów polsko-niemiecko-francuskiego projektu „Pamiętać razem - dla kształtowania przyszłości". Projekt ten zakłada realizację trójnarodowej wymiany między Polską, Francją i Niemcami, której tematyka będzie skoncentrowana na edukacji historycznej. Działanie to jest efektem współpracy między Muzeum Friedland, Międzynarodową Federacją w Getyndze, Fundacją Camp des Milles i Fundacją „Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego.
Dziesięciu uczestników i uczestniczek z każdego z trzech krajów spotka się trzykrotnie w roku 2022 i będą wspólnie pracować na głównym tematem projektu „Pamiętać razem - dla kształtowania przyszłości". Poszczególne spotkania będą koncentrowały się wokół zagadnienia historii i jej wpływu na pamięć na poziomie lokalnym, a także na temacie migracji i ucieczek, jakie miały miejsce w Europie w ubiegłym stuleciu, aż po dzień dzisiejszy. Tematy te znajdują swoje odzwierciedlenia w działalności miejsc pamięci w Krzyżowej, Friedland i Les Milles. Celem projektu jest wspólne analizowanie historii z wielu perspektyw i wyciąganie wniosków, które pozwolą kształtować przyszłość.
Wywiad z dr Uki Maroshek-Klarman, dyrektorką Instytutu Adama na rzecz Demokracji i Pokoju w Jerozolimie i twórczynią metody facylitacji Instytutu Adama – Betzavta.
Anna Kudarewska: Proszę nam opowiedzieć o stworzonej w Instytucie Adama metodzie facylitacji Betzavta i o tym, jak się ją stosuje?
Uki Maroshek-Klarman: Metoda facylitacji Instytutu Adama, czyli Betzavta, koncentruje się na edukacji na rzecz demokracji i pokoju. Jako metoda zorientowana na aspektach ważnych i użytecznych, może być stosowana od przedszkola aż do szkoły średniej, zarówno w formalnych, jak i nieformalnych systemach nauczania, a także w grupach działających w społeczeństwie obywatelskim, w organizacjach pozarządowych promujących prawa człowieka i demokrację, czy wśród liderów lokalnych społeczności, zachęcających je do samopomocy, podnoszenia jakości życia, itd. Równie dobrze sprawdza się w pracy z małymi dziećmi, jak i starszymi. Opiera się na filozofii, socjologii i edukacji. Jej ideą było umożliwienie wszystkim uczestnictwa w dyskursie na temat wartości demokratycznych. Łączy się z tym naturalnie szereg pytań. W jaki sposób możemy pomóc ludziom zrozumieć demokrację i wyrobić w sobie motywację do jej promowania w sposób dostępny dla wszystkich? Czego uczyć, jeżeli chcemy, aby ludzie byli bardziej demokratyczni? Chcąc osiągnąć powszechne zaangażowanie, musimy stworzyć metodę, która to ułatwi, zamiast zmuszania ludzi wykształconych do obniżania standardów nauczania lub uczenia się, jednocześnie dzieląc się własną wiedzą i przemyśleniami z tymi, którzy mogą dysponować mniejszą liczbą narzędzi do zrozumienia lub dzielenia się swoimi opiniami i ideami. Dzięki metodzie facylitacji Betzavta Instytutu Adama, każdy uczestnik zajęć reprezentuje własny punkt widzenia. Narzędziami metody Betzavta są ćwiczenia i gry. Ćwiczenia mają na celu pobudzać uczestników do refleksji nad tym, co robią, a następnie do zrozumienia istoty rzeczy poprzez refleksję, do zrozumienia reguł demokracji i tego, jak można je stosować w życiu osobistym, społecznym i politycznym. Ich celem jest umożliwienie komunikacji pomiędzy osobami w grupie, z których każda znajduje się na równym poziomie. Uczestnicy gier są podzieleni na grupy ze względu na wiek, zainteresowania czy motywacje. Dzięki temu możemy naprawdę dowiedzieć się czegoś wartościowego o sobie i innych. Od samego początku chodzi o edukację na rzecz demokracji i pokoju.
9 grudnia, w siedzibie Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, dzięki zaproszeniu Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia odbyło się spotkanie z dyrektorami i dyrektorkami wrocławskich szkół podstawowych. Celem spotkania było przedstawienie przez Fundację „Krzyżowa" możliwości wdrażania w szkołach programu „Szkół Dialogu".
„Szkoły Dialogu” to program systematycznej edukacji na rzecz demokracji w szkołach, opiera się na wdrożonym w Holandii programie „Szkoły Pokoju” (Vredzamee School). Jest strukturalnym wkładem w środowisko szkolne i dąży do integracji wiedzy, narzędzi i umiejętności współpracy, odpowiedzialności, rozwiązywania konfliktów i demokratycznego współistnienia, poszanowania i doceniania różnorodności. Wprowadzany jest przez 2 lata i obejmuje serię lekcji dla wszystkich klas, szkolenia dla nauczycieli oraz rodziców.