Aktualności

Opowiedzmy historię na Instagramie! Brzmi interesująco, czyż nie? Proponujemy, by skupić się na dwóch tematach.

Z jednej strony nie da się już rozgraniczyć edukacji obywatelskiej i umiejętności korzystania z mediów, a Internet, zwłaszcza w czasach pandemii, zyskał status witryny edukacyjnej. Podobnie sam Instagram, w coraz większym stopniu staje się serwisem społecznościowym, wykorzystywanym w edukacji historyczno-politycznej przez coraz liczniejsze muzea i instytucje edukacyjne. Organizowane debaty na temat społecznej partycypacji oraz demokracji są dobrą okazją, by sprawdzić jakie możliwości oferuje Instagram dla zaawansowanej edukacji historyczno-politycznej.

Pod koniec 2020 roku, Komisja Europejska ogłosiła listę zwycięzców trzeciej edycji konkursu o Nagrodę im. Altiero Spinelliego. Wśród 16 laureatów z całej Europy znalazła się Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, stając się tym samym pierwszą w historii tego konkursu organizacją z Polski, która zdobyła takie wyróżnienie.

Nagroda im. Altiero Spinelliego przyznawana jest od 2017 roku i jest wyrazem uznania dla wybitnych działań, które promują zrozumienie Unii Europejskiej, jako projektu integracyjnego, oraz jej wartości. Skupia się ona w szczególności na inicjatywach, które pomagają młodym obywatelom i obywatelkom zaangażować się w procesy demokratyczne kształtujące przyszłość UE. W ostatniej edycji Nagrody im. Altiero Spinelliego oceniano działania podjęte w 2019 roku i pracę Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Krzyżowej uznano za wyróżniającą się na gruncie europejskim.

W dniach 10-12 grudnia odbyły się pierwsze warsztaty online (z zaplanowanych trzech) w ramach projektu „Moja Europa Wolności / Mein Europa der Freiheit / Moje Evropa Svobody“.

Tematem przewodnim pierwszych dwóch dni spotkania były polityczne, społeczne oraz kulturowe przełomy roku 1990 w ówczesnej Polsce, NDR i Czechosłowacji. Co poruszało ludzi w tamtym czasie i jakie mieli powody, by wychodzić na ulicę i walczyć o swoje prawa? Z tymi pytaniami zmierzyła się młodzież w wieku 16-29 lat z Polski, Niemiec i Czech biorąca udział w warsztatach i wspólnej dyskusji o przeszłości, wspólnych wartościach i wspólnej przyszłości. Z kolei trzeciego dnia warsztatów uczestnicy i uczestniczki dowiedzieli się jak napisać esej historyczno-polityczny.

Od momentu wybuchu pandemii koronawirusa w internecie i mediach społecznościowych zaczęło krążyć wiele informacji na jego temat, dotyczących między innymi tego skąd pochodzi, jak z nim walczyć, pojawiły się też teorie spiskowe. Podczas ostatniego spotkania, które odbyło się 25 listopada w ramach serii webinarium #Creatingspace, dyskutowano właśnie na temat teorii spiskowych w szerokim kontekście, z perspektywy historycznej, naukowej i politycznej.

Uczestnicy webinarium starali się znaleźć odpowiedź na pytanie: kto tak naprawdę najwięcej korzysta na rozpowszechnianiu teorii spiskowych? Z jednej strony są one bardzo popularne, szczególnie w czasach kryzysu, ponieważ oferują proste odpowiedzi na trudne pytania. Ale bywają również wykorzystywane przez skrajnie prawicowe ugrupowania do obrony własnych interesów. Webinarium prowadziła Carolin Sokele.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!