Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z dr Justyną Kajtą, socjolożką z Uniwersytetu SWPS w Warszawie, na temat ruchów narodowych i powodów, dla których przyciągają one nowe osoby.
Rozmowa, przygotowana w formie podcastu, jest częścią projektu „Laboratorium Dialogu”, realizowanego przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego wraz z Fundacją Konrada Adenauera w Polsce.
Czytaj więcej: ||PODCAST|| Dr Justyna Kajta: Kim są uczestnicy ruchów narodowych?
Czym jest szkoła (jako instytucja i jako miejsce)? W jaki sposób, jako społeczeństwo, powinniśmy ją traktować? Czy jest w niej miejsce na dialog i dbałość o dobrostan uczniów oraz nauczycieli? O jakich potrzebach szkoły i ludzi ją tworzących przypomniała nam pandemia?
28 czerwca odbyło się spotkanie z prof. Jackiem Pyżalskim, pod tytułem: „Między instytucją a przestrzenią relacji. Czego nauczyliśmy się o szkole w dobie pandemii”.
Było to drugie z serii spotkań organizowanych w ramach projektu „Laboratorium Dialogu”, realizowanego przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego wraz z Fundacją Konrada Adenauera w Polsce.
Polecamy artykuł „Rok 1990. To wtedy rodziła się Europa, jaką znamy dziś” dr. Łukasza Kamińskiego, który okazał się na portalu wiez.pl. Tekst powstał w ramach projektu „1990 / Year One. The democratic transformation in former Eastern Bloc countries”, realizowanego przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego w ramach programu „Europa dla Obywateli – Pamięć o przeszłości Europy” i jest dofinansowany ze środków Komisji Europejskiej.
(…) Naszą pamięć o upadku komunizmu zdominowały wydarzenia 1989 roku. Wspominamy okrągły stół w Polsce, „bałtycki łańcuch”, upadek muru berlińskiego czy aksamitną rewolucję w Czechosłowacji. Tymczasem wiele kluczowych wydarzeń rozegrało się w kolejnym roku.
Czytaj więcej: Projekt „1990 / Year One”. Artykuł dr. Łukasza Kamińskiego na portalu wiez.pl
Operacja podjęcia z banku i ukrycia przed Służbą Bezpieczeństwa i milicją 80 milionów należących do dolnośląskiej „Solidarności” była jednym z barwniejszych epizodów w historii powojennego Wrocławia. Czy była to jednak przemyślana i dobrze zorganizowana akcja, czy też była ona spontaniczna i często improwizowana? Ile prawdy historycznej przekazuje film? Idąc zaś dalej: w jaki sposób odpowiadać o przeszłości i czy musimy ograniczać się do wyboru pomiędzy prawdziwie czy ciekawie?
Odwołując się do tej niezwykłej historii chcielibyśmy zaprosić młodzież licealną do udziału w dwuetapowym wydarzeniu online. Po pierwsze, do samodzielnego zapoznania się z filmem „80 milionów” Waldemara Krzystka – w wybranym indywidualnie przez uczniów czasie (kody dostępu do platform VOD dla każdego z Uczestników zapewniają organizatorzy). Po drugie, do wysłuchania dyskusjionline z udziałem pani Katarzyny Kaczorowskiej, autorki książki „80 milionów. Historia prawdziwa” oraz dr. Tomasza Skoniecznego, historyka i edukatora, o tym, jak opowiadamy o przeszłości i czy atrakcyjna forma możliwa jest tylko kosztem prawdy historycznej.