Pomimo trudnej sytuacji i nauczania zdalnego, nie przerywamy naszej pracy edukacyjnej. W ramach projektu „(Nie)pokój 1945. Co przyniósł koniec II wojny światowej?”, przeprowadziliśmy właśnie 15 warsztatów z udziałem uczniów szkół podstawowych i licealnych z terenu województwa dolnośląskiego i opolskiego. Udział w nich wzięło niemal 400 uczniów i nauczycieli.
Wszystkim zainteresowanym polecamy scenariusze lekcji, który zostały przygotowane, aby opowiedzieć młodzieży o tym, co dokładnie wydarzyło się w 1945 roku i dlaczego tamten rok nie dla całej Europy oznaczał koniec walk i początek odbudowy kraju.
Czytaj więcej: Warsztaty online || (Nie)pokój 1945. Co przyniósł koniec II wojny światowej?
12 i 13 listopada odbyło się pierwsze spotkanie partnerów projektu „1990 / Year One. The democratic transformation in former Eastern Bloc countries”. Udział wzięli w nim przedstawicieli Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, Instytutu Pawła Włodkowica (Polska), Stiftung Adam von Trott, Imshausen e.V. (Niemcy), Post Bellum (Czechy) oraz Anyksciu svietimo pagalbos tarnyba (Litwa).
Podczas spotkania eksperci z zakresu historii oraz public history z Polski, Niemiec, Czech i Litwy, dyskutowali o polityce historycznej oraz działaniach obywatelskich w zakresie kształtowania pamięci zbiorowej, a także o metodologii oraz podziale zadań, które będą wspólnie realizować w ramach projektu.
Przypadająca w tym roku 30. rocznica zjednoczenia Niemiec jest okazją, aby zastanowić się nad polityczno-społecznym kontekst tych wydarzeń oraz ich współczesnym znaczeniem dla Niemiec, Polski oraz całej Europy.
Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego wraz z Fundacją Konrada Adenauera w Polsce zorganizowały debatę online, która odbyła się 19 listopada.
W debacie udział wzięli:
Spotkanie poprowadził dr Robert Żurek (dyrektor zarządzający Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego).
PIERWSZY KROK. Scenariusze warsztatów o dialogu, pod red. Tomasza Skoniecznego, wyd. Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, 2020
W Krzyżowej inicjujemy i włączamy się w refleksję nad znaczeniem dialogu we współczesnym świecie, ale także nad praktycznym wymiarem tego procesu, który zaczynać powinien się przede wszystkim od postawienia pytania, co każda i każdy z nas może zrobić w swoim najbliższym otoczeniu. I doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że najtrudniejszy jest pierwszy krok. Dlatego też zaprosiliśmy do współpracy trenerki i nauczycielki, mające bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe, aby przygotowały scenariusze warsztatów, przeznaczonych dla nauczycielek i nauczycieli oraz osób pracujących z młodzieżą szkolną w ramach edukacji formalnej i pozaformalnej. Wierzymy, że staną się one swego rodzaju podstawą i zachętą do dalszych, samodzielnych poszukiwań.
Czytaj więcej: ||MATERIAŁY EDUKACYJNE|| PIERWSZY KROK. Scenariusze warsztatów o dialogu