Aktualności

Zapraszamy do wysłuchania podcastu z udziałem pani Tamary Włodarczyk, badaczki dziejów Żydów, o pomięci i sposobach upamiętniania powstania w getcie warszawskim.

Rozmowa, przygotowana w formie podcastu, jest częścią projektu edukacyjnego „Powstanie w getcie warszawskim. Historia, pamięć i jej współczesne odczytanie”.

POSŁUCHAJ

-------------------------------

Tamara Włodarczyk

badaczka dziejów Żydów, publicystka, edukatorka, animatorka kultury, od 1999 r. działająca w środowisku żydowskim Wrocławia. Współautorka, razem z Ignacym Einhornem, książki „Żydowska pamięć o powstaniu w getcie warszawskim” wydanej przez Towarzystwo Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce i Muzeum Getta Warszawskiego.

Projekt „Powstanie w getcie warszawskim. Historia, pamięć i jej współczesne odczytanie” jest realizowany przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego we współpracy z Ośrodkiem „Pamięć i Przyszłość” i jest dofinansowany ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”.

Wyobraźmy sobie 30-osobową klasę, powiedzmy siódmą, w jednej ze szkół rejonowych gdzieś na południu albo zachodzie Polski. Troje uczniów tej klasy jest po próbie samobójczej, 12 choć raz myślało o odebraniu sobie życia, a co drugi ma skrajnie niską samoocenę. Tylko sześcioro przyznaje, że radzi sobie ze stresem dnia codziennego. To nie scenariusz dramatu psychologicznego, to codzienność wielu polskich szkół. Ogólnopolską debatę o kondycji młodych rozpoczęła ostatnio fundacja Unaweza, która przebadała 180 tys. uczniów z całego kraju. To skala makro. W skali mikro to samo obserwują w swoich gabinetach specjaliści, którzy przyznają – dzieci i młodzież są dziś o wiele mniej odporne psychicznie niż ich rówieśnicy dwie czy trzy dekady temu. Ciężej też, niż kiedyś, dotrzeć do nich z pomocą, bo przypadków wymagających interwencji jest coraz więcej, a psychologów i pedagogów w szkołach nie przybywa.

Co prawda ubiegłoroczna nowelizacja prawa oświatowego nałożyła na dyrektorów placówek konieczność zwiększenia zatrudnienia specjalistów, ale w wielu miejscach wzrost zatrudnienia odnotowano jedynie na papierze. Dyrektorzy są bezradni – za stawki, które mają do zaoferowania, nie ma po prostu chętnych do pracy. Z raportu fundacji GROW Space wynika, że w skali całego kraju, wakaty na stanowiskach pomocy psychologiczno-pedagogicznej sięgają niemal 30 proc.

 

Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, Ośrodek „Pamięć i Przyszłość” oraz Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów Polskich zapraszają na pokaz specjalny filmu „Dwie flagi” (reż. Joanna Kessler), który odbędzie się

25 października (środa)
o godzinie 12:00

w Centrum Historii Zajezdnia (Wrocław, ul. Grabiszyńska 184)

Pokaz połączony jest z dyskusją o pamięci i sposobach upamiętniania powstania, w której
udział wezmą:

  • Tamara Włodarczyk (Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów Polskich)
  • dr Marek Szajda (Ośrodek „Pamięć i Przyszłość”)
    Spotkanie poprowadzi dr Tomasz Skonieczny (Fundacja „Krzyżowa”)

Wstęp wolny po wcześniejszej rezerwacji miejsc.

Kontakt: tomasz.skonieczny(at)krzyzowa.pl

Zapraszamy do wysłuchania podcastu z udziałem pani dr Martyny Grądzkiej-Rejak, historyczki, judaistki, pracowniczki Instytutu Pamięci Narodowej oraz Muzeum Getta Warszawskiego, o historii getta warszawskiego – od momentu jego powstania do likwidacji w 1943 roku.

Rozmowa, przygotowana w formie podcastu, jest częścią projektu edukacyjnego „Powstanie w getcie warszawskim. Historia, pamięć i jej współczesne odczytanie”.

Podcastów Fundacji „Krzyżowa” można słuchać również na najpopularniejszych platformach podcastowych: anchor.fm, Spotify, a także m.in. na: Google Podcast i Breaker.

Akademia Europejska

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!