W Krzyżowej przygotowujemy się do utworzenia edukacyjnego ogrodu ekologicznego. W związku z tym projektem w czerwcu odbyły się warsztaty projektowania permakulturowego.
Ogród tworzony jest przez Pracownię Architektury Tecla ze wsparciem Fundacji Plastformers w duchu partycypacji, czyli z czynnym udziałem zespołu złożonego z pracowników Fundacji "Krzyżowa" (Gardentimu), z którymi projektanci konsultują różne założenia dotyczące ogrodu. Dzięki realizacji warsztatów jeszcze więcej osób mogło zostać włączonych w proces powstawania tego wyjątkowego miejsca. Były to głównie osoby z najbliższego otoczenia Krzyżowej, w dużej mierze nauczycielki, ale również edukatorzy oraz ci, którym ekologia i ogrodnictwo leżą na sercu!
Warsztaty zostały podzielone na trzy części.
Rozpoczęliśmy webinarem, w czasie którego Bruno Zachariasiewicz z Fundacji Plastformers przedstawił, w jaki sposób projektować ogrody zgodnie z naturą, a także przeprowadził uczestników przez zasady etyczne i praktyczne projektowania permakulturowego.
Podczas drugiej części chętni i gotowi na takie spotkanie "na żywo" uczestnicy mieli okazję na miejscu w Krzyżowej dokonać tak ważnej dla projektowania permakulturowego, obserwacji terenu, zbierać dane, analizować je i wyciągać wnioski dla dalszych etapów projektowania. Poznali różne narzędzia, które w tym pomagają: od używanej w starożytności ramy-A do wyznaczania poziomic - po komputerowe symulacje wędrówki słońca po niebie.
Trzecia część warsztatów to ponownie spotkanie online i wykorzystanie zdobytej wiedzy teoretycznej oraz danych z terenu do zabawy w projektantów.
Warsztaty odbyły się w ramach projektu realizowanego przez Fundację "Krzyżowa" we współpracy ze Slow Food Niemcy oraz finansowanego przez Deutsche Bundesstiftung Umwelt: „Żywność- z tradycją w nowoczesność. Pielęgnowanie i rozwijanie postrzegania wartości żywności regionalnej i sezonowej. Komunikacja w zakresie ochrony środowiska i edukacja żywieniowa w kontekście europejskim".
Kolejne serie warsztatów zaplanowane są na jesień 2020 oraz wiosnę 2021.