Oddajemy w Państwa ręce anglojęzyczny zbiór esejów historycznych, mających przybliżyć historię zrabowanych dzieci z Europy Środkowej i Wschodniej. Na publikację składają się teksty przygotowane przez autorki pochodzące z Niemiec, Polski, Czech i Ukrainy. Przedstawiają one politykę władz nazistowskich, proces pozyskiwania i germanizowania dzieci oraz, poprzez pokazanie losów poszczególnych osób, jak silne piętno odcisnęły na nich te wydarzenia. Podjęcie tej problematyki z perspektywy autorek pochodzących z czterech krajów jest również szansą, aby zobaczyć, w jak różny sposób kształtowała się współczesna pamięć o tych wydarzeniach.
Jak podkreślił we wstępie dr Tomasz Skonieczny, redaktor publikacji: „Historia zrabowanych i wykorzenionych dzieci była przez długie lata na marginesie naszej wiedzy i zainteresowań o II wojnie światowej. Na przestrzeni ostatniej dekady los tych dzieci został szczęśliwie przywołany w Niemczech i Polsce, między innymi dzięki zaangażowaniu dziennikarzy z obu krajów, którzy odkryli, że wiele spośród zrabowanych dzieci nadal żyje i jest gotowa podzielić się swoimi opowieściami. Przy tej okazji na jaw wyszło również, że świadomość tego tematu w społeczeństwie jest praktycznie żadna. (…)
Mamy nadzieję, że teksty te staną się pretekstem, aby (ponownie) podjąć ten temat, jak i zastanowić się nad innymi przypadkami łamania praw człowieka, których dopuszczają się władze państw totalitarnych i niedemokratycznych reżymów. Polityka odbierania dzieci nie była bowiem ani wymysłem nazistów, ani też ten zbrodniczy proceder nie zakończył się w XX wieku – lecz jest realizowana również dziś, chociażby przez Rosję Putina, która, tak jak niegdyś naziści, kradnie ukraińskie dzieci, przekazując je na wychowanie rosyjskim rodzinom”.
Zamieszczone w tej publikacji eseje polskich autorek – Anny Malinowskiej i Katarzyny Kaczorowskiej – zostaną udostępnione na naszej stronie także w polskiej wersji językowej.
Towarzyszyć im będzie teka ze scenariuszami lekcji, adresowanymi do szkół ponadpodstawowych, przygotowana jako pomoc dla wszystkich nauczycieli, którzy chcieliby samodzielnie przybliżyć uczniom temat „zrabowanych” dzieci.
Uprooted. (Hi)stories of stolen children.pdf
Niniejsza publikacja powstała w ramach międzynarodowego projektu edukacyjnego Uprooted – (Hi)Stories of Stolen Children during World War II, realizowanego w Polsce, Niemczech, Czechach i Ukrainie, dzięki wsparciu Fundacji Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość (EVZ) oraz niemieckiego Federalnego Ministerstwa Finansów (BMF).