W tym tygodniu, chcielibyśmy zaproponować Wam tekst Benedikta Widmaiera, który przedstawia inspiracje, jakich dla działań wspierających postawę obywatelską dostarcza Krzyżowa – miejsce, w którym żyje tradycja Kręgu z Krzyżowej.
#Krzyżowa_czyta #Krzyżowa_poleca
(…) Z tej perspektywy nikogo nie zdziwi, że projekt europejskiego społeczeństwa obywatelskiego uważam za kluczowy i ważny dla takiego miejsca spotkań jak Krzyżowa. Właśnie ze względu na tradycję (tradycje) ruchu oporu w Europie, Krzyżowa wydaje się interesującym i – o ile potrafię to już ocenić – bezspornym miejscem oporu przeciwko narodowemu socjalizmowi.
Na bazie tej tradycji Krzyżowa wydaje się szczególnie dobrym miejscem integracyjnym dla dyskursów o dalszym rozwoju europejskiego społeczeństwa obywatelskiego. Nie powinno przy tym chodzić jedynie o niemiecko-polskie spotkanie, ale o wielonarodowe, właśnie europejskie spotkanie. Z doświadczenia wiem jednak, że dorośli jako grupa docelowa pracy nad społeczeństwem obywatelskim i kształceniem europejsko-politycznym, z różnych powodów są uczestnikami trudnymi do pozyskania. Dlatego, w koncepcji projektów społeczeństwa obywatelskiego szczególnie przydatnym wydaje mi się wyjście od perspektywy zawodowej. Myślę tu o związkach nauczycielskich nauczycieli przedmiotów, takich jak: polityka, historia czy gospodarka lub o pedagogach, reprezentujących te profesje w nieformalnych grupach. Ponadto pomyśleć trzeba o połączeniu inicjatyw społeczeństwa obywatelskiego, i ludziach zaangażowanych obywatelsko, zajmujących się przede wszystkim tematem doradztwa i zapobiegania ekstremizmom. Myślę jednak, że – przy odrobinie wyobraźni – wszystkie grupy zawodowe mogłyby podjąć refleksję o Krzyżowej i jej aktualnym znaczeniu dla europejskiego społeczeństwa obywatelskiego.
BENEDIKT WIDMAIER - NOWE MYŚLENIE O KRZYŻOWEJ. FRAGMENTY ESEISTYCZNE.pdf
Benedikt Widmaier. Politolog, dyrektor Akademii Edukacji Politycznej i Społecznej „Haus am Maiberg" (Akademie für politische und soziale Bildung „Haus am Maiberg”), członek rady Komisji katolicko-społecznych instytucji edukacyjnych (Arbeitsgemeinschaft katholisch-sozialer Bildungswerke) oraz Niemieckiego Stowarzyszenia Edukacji Politycznej (Deutsche Vereinigung für politische Bildung).
* Tekst został opublikowany w tomie (Nie)obecne dziedzictwo. Rozważania o Kręgu z Krzyżowej, red. T. Skonieczny, Wrocław 2017.