28-30 października w Krzyżowej odbyło się seminarium pt. „Jak uczyć o wspólnej historii Polski i Niemiec? Doświadczenia oraz wyzwania, które stoją przed szkołą w Polsce i Niemczech”, w którym udział wzięły/li nauczycielki i nauczyciele z Polski i Niemiec.
Celem seminarium była wymiana doświadczeń z pracy z młodzieżą oraz wspólna praca nad stworzeniem wskazówek metodyczny, które pomogą prowadzić zajęcia na temat historii, edukacji obywatelskiej i edukacji w miejscach pamięci w Polsce i Niemczech.
Podczas spotkania uczestniczki i uczestnicy wzięli udział w warsztatach oraz wykładach poświęconych historii Polski i Niemiec oraz edukacji historycznej w obu krajach.
Punktem wyjścia dla dyskusji było odwołanie się do doświadczeń z prac polsko-niemieckiej komisji podręcznikowej, zakończonych opracowaniem wspólnego podręcznika do nauczania historii, „Europa. Nasza historia”, oraz lektura 47 tez Enno Meyera – dokumentu opracowanego w 1955 roku przez niemieckiego nauczyciela, który odegrał wielkie znaczenie w polsko-niemieckim dialogu podręcznikowym na temat historii, a których krytyczne wydanie, wraz z komentarzem, przygotowywane jest obecnie przez Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie.
Seminarium organizowane przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego we współpracy z Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie oraz Instytutem Międzynarodowych Badań nad Podręcznikami Szkolnymi im. Georga Eckerta w Brunszwiku.
Projekt został sfinansowany ze środków Konsulatu Generalnego Republiki Federalnej Niemiec we Wrocławiu