W październiku drugi duet artystów pracuje w Krzyżowej w ramach projektu „Sztuka. Land. Art.”, którego celem jest stworzenie formy wypowiedzi artystycznej łączącej walory przyrody z aspektem społecznym. Wspólne dzieło tworzą Leonie Löhr z Niemiec i Dawid Okoński z Polski. Już niebawem podamy informację o wernisażu, podczas którego będzie można obejrzeć efekt ich pracy, tymczasem przedstawiamy sylwetki artystów.
Leonie Löhr urodziła się w 1989 r. w Lindau w Niemczech, jest rzeźbiarką i dizajnerką. Specjalizuje się w projektowaniu drewnianych mebli, ale interesuje się również zrównoważonym budownictwem, wykorzystującym naturalne materiały, takie jak drewno czy glina, a projekt rezydencji artystycznej w Krzyżowej umożliwia jej pogłębienie tych zainteresowań. Podczas malowania temperą koncentruje się głównie na wrażeniach kolorystycznych i odbiorze poprzez dotyk. W jej pracy artystycznej ważną rolę odgrywa również kontekst zmian klimatycznych oraz percepcji ciała w naturze. Leonie mieszka i pracuje w Lipsku.
Dawid Okoński - Artysta Teatru, podkreślający w działaniach artystycznych terapeutyczny aspekt wyrażania i wzajemnej interakcji. Współtworzenia przestrzeni dialogu i akceptacji. Czerpie inspiracje ze źródeł teatru oraz podejścia antropozoficznego. W badaniach poświęca szczególną uwagę na wnikanie w przestrzeń śnienia. Pasjonat natury, szamanizmu i holistycznego podejścia do ludzkiego zdrowia. Pracuje technikami dramowymi, uczy mindfulness, współtworzy spotkania w kręgu według rdzennych tradycji oraz realizuje autorskie eksperymenty artystyczne zaangażowane społecznie. Aktualnie uczy się opiekować ziemią w Górach i skupia swoją energię na sianiu ziarna kreatywnych i długofalowych inicjatyw osadzonych w Naturze.
Czytaj więcej: Trwa druga odsłona Rezydencji Artystycznej w Krzyżowej
Fundacja „Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego
zaprasza na spotkanie w ramach projektu
„8 x pojednanie"
„Miejsce pojednania"
Spotkanie wokół publikacji
Waldemara Czachura i Gregora Feindta
„Kreisau | Krzyżowa. 1945 – 1989 – 2019”
Nie zgadzasz się z tym, co dzieje się w Twoim kraju lub w Twoim otoczeniu i chcesz to zmienić?
Chcesz wyrazić Twój protest przez sztukę, współdziałając z międzynarodową grupą młodych ludzi?
Chcesz uczyć się od odważnych artystów z różnych krajów tworzących sztukę protestu?
Chcesz pozostawić własny artystyczny ślad w społeczeństwie, na które patrzysz krytycznie?
Jeżeli tak, zgłoś się do naszego projektu!
Czytaj więcej: ||REKRUTACJA|| Sztuka protestu. Międzynarodowy projekt młodzieżowy
14 października odbyło się kolejne wydarzenie w ramach projektu „8 x pojednanie”, które tym razem skupiło się na Krzyżowej – „Miejscu pojednania”. Prof. Waldemar Czachur i dr Gregor Feindt, autorzy książki pt. „Kreisau | Krzyżowa 1945 – 1989 – 2019”, starali się przybliżyć słuchaczom fenomen tego wyjątkowego miejsca, które w różnych okresach historycznych odegrało tak ważną rolę dla relacji polsko-niemieckich.
Zapraszamy do obejrzenia zapisu wideo dyskusji, podczas której padły odpowiedzi m.in. na pytania: Dlaczego każdego roku tysiące młodych ludzi odwiedzają małą dolnośląską wioskę Krzyżowa? Dlaczego to miejsce inspiruje ludzi z całej Europy? Czym był Krąg z Krzyżowej? Dlaczego Helmut Kohl i Tadeusz Mazowiecki wybrali właśnie to miejsce na Mszę Pojednania? Jak powstała Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego – jedna z najważniejszych organizacji dla stosunków polsko-niemieckich po II wojnie światowej?
Społeczeństwa europejskie stoją dziś w obliczu różnorodnych wyzwań - napięć politycznych, rosnącego niepewność i niesprawiedliwość społeczna, konflikty wartości i kryzysy tożsamości. Powszechną reakcją w obliczu tych wyzwań jest protest. Ludzie protestują np. przeciwko autorytarnej władzy państwowej, prześladowaniom opozycji politycznej, erozji państwa prawa, zmianom klimatycznym czy też przeciwko pandemii. Protest może przybierać różne formy, a środkiem wyrazu może stać się także sztuka.
Celem projektu "Sztuka protestu" jest rozpatrywanie tego zjawiska na dwóch płaszczyznach:
- w perspektywie historycznej, począwszy od opozycji antykomunistycznej przed 1989/1991 rokiem, która przyjmowała również artystyczne formy wyrazu, po dzisiejsze polityczne i społeczne ruchy protestu; skupimy się nie tylko na dekonstrukcyjnym (lub destrukcyjnym) aspekcie protestu, ale także na jego konstruktywnym potencjale dla konkretnej zmiany;