Projekt MMR realizowany jest w partnerstwie Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego i litewskiej publicznej instytucji edukacyjnej  Anykščių švietimo pagalbos tarnyba (www.centras.anyksciai.lm.lt) z Onikszty.

Projekt realizowany jest od 01.10.2020 r. do 15.09.2021 r.

Projekt MMR jest projektem grantowym dofinasowanym w ramach projektu Grupy Profesja Sp. z o.o. pt.” Międzynarodowa współpraca się opłaca. Granty na komponent współpracy ponadnarodowej dla beneficjentów projektów standardowych realizowanych w zakresie celów tematycznych 8-11 współfinasowanych z EFS w ramach PO WER lub RPO w perspektywie finansowej 2014- 2020.” Nr projektu: POWR.04.00-00-0093/17

Partnerzy Projektu:                                                                                                                        

Lider: Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, www.krzyzowa.org.pl
Partner: Anykščių švietimo pagalbos tarnyba, www.centras.anyksciai.lm.lt
Biuro Projektu: Krzyżowa 7, 58-112 Grodziszcze ; email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    

Cel główny Projektu MMR:

Rozwój kompetencji myślenia refleksyjnego, naukowego, krytycznego i kreatywnego u nauczycieli i uczniów 7 świdnickich szkół podstawowych objętych wsparciem projektem „Świdnicka Mozaika Edukacyjna” za pomocą adaptowanego metody myślenia krytycznego TOC partnera  z Litwy.

Cele szczegółowe:

  1. Poznanie zastosowania i wdrożenia w szkołach Anykciai Modelu TOCfE Myślenia Krytycznego
  2. Adaptacja Modelu Litewskiego do potrzeb i uwarunkowań polskich szkół.
  3. Wzrost kompetencji 7 liderów, którzy zostaną Mentorami Szkolnymi poprzez szkolenia z zakresu Modelu TOCfE oraz wstępnej wersji Modelu MMR oraz wsparciem ich w ramach superwizji. Przygotowanie Mentorów do udziału w obszarze myślenia krytycznego oraz stworzenie grupy Mentorów myślenia refleksyjnego i krytycznego i narzędzi TOC zdolnych do poprowadzenie szkoleń nauczycieli w swoich szkołach oraz w regionie.
  4. Pilotażowe wdrożenie opracowanego według dobrych praktyk wstępnego Modelu w 7 szkołach objętych wsparciem Świdnickiej Mozaiki z udziałem 140 uczniów.
  5. Prowadzenie konsultacji na każdym etapie z Radą Konsultacyjno- Programową (wprowadzenie zasady empovermentu)
  6. Stworzenie Wersji końcowej Modelu MMR 
  7. Upowszechnienie opracowanego narzędzia wśród minimum 80 osób, specjalistów z zakresu edukacji (dyrektorów szkół, nauczycieli, przedstawicieli jst, przedstawicieli organów prowadzących szkoły)
  8. Wdrożenie MMR w 7 świdnickich szkołach podstawowych (wszystkich publicznych szkół podstawowych w Mieście Świdnica).

Z uwagi na pandemię COVID- 19 większość realizowanych szkoleń, spotkań odbywa się w formie zdalnej.

*****

AKTUALNOŚCI

  • KONFERENCJA
    15 września 2021 r., o godz. 16.00, odbędzie się konferencja podsumowująca Projekt i upowszechniająca zaadaptowany na polski grunt Model Myślenia Refleksyjnego wzorowany na myśleniu naukowym, krytycznym i kreatywnym. Konferencja odbędzie się w formie online. Szczegółowy program już wkrótce przedstawimy na naszej stronie internetowej. Wszystkich zainteresowanych nauczycieli, pedagogów, edukatorów i dyrektorów szkół zachęcamy do zarezerwowania sobie tej daty w swoich kalendarzach. 

PUBLIKACJA

MMR - MODEL MYŚLENIA REFLEKSYJNEGO wzorowany na myśleniu naukowym, krytycznym i refleksyjnym. PORADNIK METODYCZNY, Krzyżowa 2021

ZESPÓŁ EKSPERTÓW: Daiva Žiogienė, Jurgita Banienė, Jolanta Bakšienė, Virginija Kučienė, Iwona Machoń – Pluszczewska i Tamara Chorąży
REDAKCJA: Iwona Machoń-Pluszczewska

Niniejsza publikacja przedstawia opis metod MMR - modelu myślenia refleksyjnego, wzorowanego na myśleniu naukowym, krytycznym i kreatywnym. Do stworzenia modelu myślenia refleksyjnego posłużyły metody Teorii Ograniczeń stosowane w Onikszty w litewskich szkołach.

Publikacja jest produktem projektu grantowego MMR (numer MWSO-4-2019-156) dofinansowanym w ramach projektu Grupy Profesja Sp. z o.o. POWR.04.00-00-0093/17 pt. „Międzynarodowa współpraca się opłaca. Granty na komponent współpracy ponadnarodowej dla beneficjentów projektów standardowych realizowanych w zakresie celów tematycznych 8-11 współfinasowanych z EFS w ramach PO WER lub RPO w perspektywie finansowej 2014- 2020.”

Celem głównym Projektu grantowego MMR był rozwój kompetencji myślenia refleksyjnego, naukowego, krytycznego i kreatywnego u nauczycieli i uczniów 7 świdnickich szkół podstawowych objętych wsparciem projektem „Świdnicka Mozaika Edukacyjna” za pomocą adaptowanego metody myślenia krytycznego TOC partnera z Litwy.

Plik pdf do pobrania: MMR - model myślenia refleksyjnego. Poradnik.pdf

Fragment PRZEDMOWY:

Niniejsza publikacja przedstawia opis MMR - modelu myślenia refleksyjnego, wzorowanego na myśleniu naukowym, krytycznym i kreatywnym. Do stworzenia modelu myślenia refleksyjnego posłużył model wprowadzenia myślenia krytycznego z zastosowaniem metody teorii ograniczeń stosowany przez Anykščiųšvietimopagalbostarnyba (w języku polskim: Służba Wsparcia Edukacji w Onikszty) w szkołach w Rejonie Oniksztyńskim na Litwie. Model przez
partnera litewskiego został wprowadzony do szkół, ponieważ wszystkie najważniejsze dokumenty dotyczące oświaty litewskiej, takie jak Koncepcja oświaty (1992), Ogólne ramy programowe i standardy edukacyjne (2016), Koncepcja dobrej szkoły (2015), kładą nacisk na rozwój twórczego nauczania i uczenia (się) poprzez zastosowanie nowych modeli myślenia i działania, których główną cechą jest kształtowanie krytycznego myślenia. Wyzwania i potrzebę kształtowania krytycznego myślenia u uczniów zamieszczono w strategii modernizacji państwa „Strategia postępu Litwy "Litwa 2030"“. A wszystko to wynika z prostej przyczyny: we współczesnej szkole zbyt mało poświęca się uwagi kształtowaniu umiejętności krytycznego myślenia uczniów; głównym źródłem informacji tradycyjnie jest nauczyciel, który mówi, pokazuje i ilustruje. Dlatego dziś nauczycielom stawia się nowe wyzwania – aby w procesie edukacyjnym wykorzystywali metody ukierunkowane na aktywne uczenie się uczniów i rozwój krytycznego myślenia. 
W ostatnim czasie pojawiło się wiele metod dotyczących kształtowania krytycznego myślenia, zaś jedną z nich jest metoda teorii ograniczeń. Teorię ograniczeń stworzył pod koniec XX wieku izraelski fizyk dr. Eliyahu M. Goldratt, który odkrył skuteczne metody rozwiązywania sprzeczności w wewnętrznych układach złożonych. Teoria ta szybko zyskała rozgłos w świecie biznesu. Od 1995 roku idee teorii TOC (Theory of Constraints) trafiają do systemu oświaty, gdy w oparciu o jej główne założenia Eliyahu M. Goldratt tworzy TOCfE (Theory of Constraints of Education) – światową orga-nizację non-profit, zajmującą się oświatą. Od momentu jej powstania, programy teorii ograniczeń TOCfE zostały wdrożone w ponad 20 krajach. Z metod TOCfE obecnie korzystają miliony uczniów i rodziców osiągając imponujące wyniki. Metody teorii ograniczeń stosowane są od przedszkola do uniwersytetu (Nagarkatte&Oley, 2013). Metody TOCfE opierają się na bardzo prostych i skutecznych zasadach uczenia krytycznego myślenia dzieci i rozwiązywania problemów, zaś ich sedno stanowią 3 bazowe narzędzia myślowe, tzn.: gałąź logiczna, chmura konfliktu i drzewo ambitnego celu (Suerken, 2014). Na Litwie metody TOCfE zaczęto wdrażać od 2015 roku, tzn. postawiono pierwsze, aczkolwiek bardzo ważne kroki, w wysiłkach dokonania zmian w sposobie myślenia uczniów, rozwiązywania ich problemów i osiągania sukcesów w pracy i życiu osobistym. (...)

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!