W tym tygodniu, chcielibyśmy zaproponować Wam tekst prof. Lecha Nijakowskiego, w którym podejmuje rozważania nad propozycjami Kręgu z Krzyżowej o ukaraniu niemieckich zbrodniarzy wojennych. Wychodząc od postulowanej przez grupę idei państwa prawa, które musi samodzielnie rozliczyć się z przeszłości, Autor przedstawia szeroki kontekst XX-wiecznej historii, w jaki należałoby wpisać zmiany, które zachodziły w postrzeganiu zbrodni wojennych i ludobójstwa.
#Krzyżowa_czyta #Krzyżowa_poleca
„Centralnym punktem dla Kręgu z Krzyżowej (…) była idea państwa prawa. Jego członkowie nie żądali zemsty, ale triumfu prawa, całkowitej wolności sumienia, godności jednostki, ochrony życia rodzinnego oraz organicznego rozwoju wspólnoty” – podkreślał Hans-Adolf Jacobsen.
Był to głos z wnętrza nazistowskiego systemu, który jako moralne przedstawiał czyny barbarzyńskie. Mówienie o łagodności członków Kręgu z Krzyżowej dla kompatriotów jest możliwe tylko wtedy, gdy pozostaniemy więźniami logiki nacjonalistycznej z niezbędnymi jej kategoriami zbiorowej winy i kary. Postulowali oni sądzenie przed międzynarodowymi trybunałami z udziałem prawników o tym samym obywatelstwie, co zbrodniarze. Dziś jest to międzynarodową normą i praktyką.
L. Nijakowski_ZBRODNIA, KARA I KRĄG Z KRZYŻOWEJ.pdf
Lech M. Nijakowski, dr hab., socjolog. Adiunkt, kierownik Zakładu Socjologii Ogólnej w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Stały doradca Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych Sejmu RP.
*Tekst został opublikowany w tomie (Nie)obecne dziedzictwo. Rozważania o Kręgu z Krzyżowej, red. T. Skonieczny, Wrocław 2017.