MMR - MODEL MYŚLENIA REFLEKSYJNEGO wzorowany na myśleniu naukowym, krytycznym i refleksyjnym. PORADNIK METODYCZNY, Krzyżowa 2021

ZESPÓŁ EKSPERTÓW: Daiva Žiogienė, Jurgita Banienė, Jolanta Bakšienė, Virginija Kučienė, Iwona Machoń – Pluszczewska i Tamara Chorąży
REDAKCJA: Iwona Machoń-Pluszczewska

Niniejsza publikacja przedstawia opis metod MMR - modelu myślenia refleksyjnego, wzorowanego na myśleniu naukowym, krytycznym i kreatywnym. Do stworzenia modelu myślenia refleksyjnego posłużyły metody Teorii Ograniczeń stosowane w Onikszty w litewskich szkołach.

Publikacja jest produktem projektu grantowego MMR (numer MWSO-4-2019-156) dofinansowanym w ramach projektu Grupy Profesja Sp. z o.o. POWR.04.00-00-0093/17 pt. „Międzynarodowa współpraca się opłaca. Granty na komponent współpracy ponadnarodowej dla beneficjentów projektów standardowych realizowanych w zakresie celów tematycznych 8-11 współfinasowanych z EFS w ramach PO WER lub RPO w perspektywie finansowej 2014- 2020”.

Celem głównym Projektu grantowego MMR był rozwój kompetencji myślenia refleksyjnego, naukowego, krytycznego i kreatywnego u nauczycieli i uczniów 7 świdnickich szkół podstawowych objętych wsparciem projektem „Świdnicka Mozaika Edukacyjna” za pomocą adaptowanego metody myślenia krytycznego TOC partnera z Litwy.

Plik pdf do pobrania: MMR - model myślenia refleksyjnego. Poradnik.pdf

Fragment PRZEDMOWY:

Niniejsza publikacja przedstawia opis MMR - modelu myślenia refleksyjnego, wzorowanego na myśleniu naukowym, krytycznym i kreatywnym. Do stworzenia modelu myślenia refleksyjnego posłużył model wprowadzenia myślenia krytycznego z zastosowaniem metody teorii ograniczeń stosowany przez Anykščiųšvietimopagalbostarnyba (w języku polskim: Służba Wsparcia Edukacji w Onikszty) w szkołach w Rejonie Oniksztyńskim na Litwie. Model przez partnera litewskiego został wprowadzony do szkół, ponieważ wszystkie najważniejsze dokumenty dotyczące oświaty litewskiej, takie jak Koncepcja oświaty (1992), Ogólne ramy programowe i standardy edukacyjne (2016), Koncepcja dobrej szkoły (2015), kładą nacisk na rozwój twórczego nauczania i uczenia (się) poprzez zastosowanie nowych modeli myślenia i działania, których główną cechą jest kształtowanie krytycznego myślenia. Wyzwania i potrzebę kształtowania krytycznego myślenia u uczniów zamieszczono w strategii modernizacji państwa „Strategia postępu Litwy "Litwa 2030"“. A wszystko to wynika z prostej przyczyny: we współczesnej szkole zbyt mało poświęca się uwagi kształtowaniu umiejętności krytycznego myślenia uczniów; głównym źródłem informacji tradycyjnie jest nauczyciel, który mówi, pokazuje i ilustruje. Dlatego dziś nauczycielom stawia się nowe wyzwania – aby w procesie edukacyjnym wykorzystywali metody ukierunkowane na aktywne uczenie się uczniów i rozwój krytycznego myślenia. 


W ostatnim czasie pojawiło się wiele metod dotyczących kształtowania krytycznego myślenia, zaś jedną z nich jest metoda teorii ograniczeń. Teorię ograniczeń stworzył pod koniec XX wieku izraelski fizyk dr. Eliyahu M. Goldratt, który odkrył skuteczne metody rozwiązywania sprzeczności w wewnętrznych układach złożonych. Teoria ta szybko zyskała rozgłos w świecie biznesu. Od 1995 roku idee teorii TOC (Theory of Constraints) trafiają do systemu oświaty, gdy w oparciu o jej główne założenia Eliyahu M. Goldratt tworzy TOCfE (Theory of Constraints of Education) – światową orga-nizację non-profit, zajmującą się oświatą. Od momentu jej powstania, programy teorii ograniczeń TOCfE zostały wdrożone w ponad 20 krajach. Z metod TOCfE obecnie korzystają miliony uczniów i rodziców osiągając imponujące wyniki. Metody teorii ograniczeń stosowane są od przedszkola do uniwersytetu (Nagarkatte&Oley, 2013). Metody TOCfE opierają się na bardzo prostych i skutecznych zasadach uczenia krytycznego myślenia dzieci i rozwiązywania problemów, zaś ich sedno stanowią 3 bazowe narzędzia myślowe, tzn.: gałąź logiczna, chmura konfliktu i drzewo ambitnego celu (Suerken, 2014). Na Litwie metody TOCfE zaczęto wdrażać od 2015 roku, tzn. postawiono pierwsze, aczkolwiek bardzo ważne kroki, w wysiłkach dokonania zmian w sposobie myślenia uczniów, rozwiązywania ich problemów i osiągania sukcesów w pracy i życiu osobistym. (...)

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!