W dniach 10-12 czerwca 2018 w Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego miała miejsce konferencja „Edukacyjny wymiar wymian szkolnych - szanse i wyzwania dla szkół”.
W przedsięwzięciu wzięli udział przedstawiciele Kuratoriów Oświaty, Organów Prowadzących, Dyrekcje Szkół, przedstawiciele instytucji wspierających wymiany młodzieży oraz podmiotów działających w obszarze edukacji pozaformalnej. Głównym celem konferencji było wspólne poszukiwanie rozwiązań - w tym także strukturalnych - umożliwiających optymalne wykorzystanie w szkołach potencjału, jaki niosą ze sobą projekty wymian.
Dziś kończy się trwający od poniedziałku pobyt studyjny teamerów Centrum Dokumentacji Villa ten Hompel. Przez te kilka dni Fundacja "Krzyżowa" zamieniła się w ośrodek szkoleniowy dla osób pracujących w projektach edukacji historyczno-obywatelskiej. Grupa zapoznała się z historią Krzyżowej oraz tematami ważnymi w kontekście polskiej kultury pamięci i stosunków polsko-niemieckich. Podczas warsztatów dyskutowano o metodach, podejściach oraz wyzwaniach w pracy edukacyjnej. Oprócz tego grupa odkryła przeszłość i teraźniejszość regionu, zwiedzając Dzierżoniów i Wrocław.
W dniach 23-26 kwietnia 2018 odbyło się w Krzyżowej spotkanie studentów Instytutu Lingwistyki Stosowanej UAM oraz nauczycieli z Berlina, realizujących aktualnie tzw. referendariat w dzielnicy Neukölln. Podczas pobytu uczestnicy otrzymali wskazówki, jak organizować wmianę młodzieży i gdzie szukać szkół partnerskich, poznali także metody, które mogą być wykorzystane podczas pracy z międzynarodową grupą.
Ważną częścią programu było zapoznanie z historią Krzyżowej: oprowadzanie oraz wieczorne czytanie tzw. ostatnich listów Freyi i Helmutha von Moltke, które urzekły uczestników i dały możliwość pełniejszego zrozumienia jakim miejscem jest Krzyżowa.
W dniach 15-18.04.2018 odbył się w Krzyżowej trening dla nauczycieli oraz spotkanie partnerów w ramach projektu „Reflections: educating for critical thinking, inclusive societies and dynamic engagement”.
Dwudniowy trening był wprowadzeniem do tematu “Filozofowanie z dziećmi”. Uczestnicy poznali teoretyczne podstawy zagadnień związanych z metodami zaznajamiania dzieci z filozofią. Trening poprowadziła prof. Daniela G. Camhy z Uniwersytetu w Graz.
Projekt „Reflections” jest trzyletnim działaniem finansowanym ze środków Unii Europejskiej, w który zaangażowanych jest osiem instytucji partnerskich z 6 krajów (Niemcy, Austria, Słowacja, Słowenia, Włochy, Polska). Celem projektu jest stworzenie platformy internetowej, na której zostaną zgromadzone i opracowane materiały dla nauczycieli dotyczące edukacji globalnej. Publikacje będą dostępne 6 językach. Czas trwania całego projektu to 36 miesięcy.
W projekcie uczestniczą dwie specjalistki ds. projektów edukacyjnych z Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży – Anna Kudarewska (p. o. kierownika MDSM) oraz Karolina Moroz.
Profil na facebooku: https://www.facebook.com/eduskills.plus/