13 września rozpoczął się w Krzyżowej cykl szkoleniowy w ramach projektu „Nasz wspólny świat - edukacja globalna dzieci”. W szkoleniu wzięli udział nauczyciele i nauczycielki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z przedszkoli lub szkół podstawowych z Gminy Świdnica. Spotkanie zakończyło się 15 września.
Celem warsztatów było:
- zapoznanie osób uczestniczących z zagadnieniami edukacji globalnej i sposobami jej realizacji w Polsce,
- refleksja nad etyką edukacji globalnej w zgodzie z Kodeksem w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa
- refleksja nad własnymi postawami i motywacją do wdrażania EG w pracy z dziećmi
Dodatkowo w poszczególne bloki wplatane były także małe formy aktywizujące (krótkie gry, zabawy, rozgrzewacze osadzone w kontekstach kulturowych krajów globalnego Południa), które mogą być wykorzystane w pracy z dziećmi.
Nauczycielki/uczestniczki zapoznały się także z metodami edukacji globalnej powstałymi w ramach międzynarodowego projektu "Reflections: educating for critical thinking, inclusive societies and dynamic engagement" (Projekt No.: 580306-EPP-1-2016-1-SK-EPPKA3-IPI-SOC-IN).
W kolejnych miesiącach, w ramach projektu zostaną zorganizowane następujące bloki szkoleniowe:
II szkolenie - Warsztat kompetencji horyzontalnych
18 godzin warsztatowych, 18-20 października 2018
- W czasie warsztatu poruszane będą następujące zagadnienia:
- umiejętność aktywnego, wspierającego słuchania,
- nawiązywania efektywnej współpracy z dzieckiem,
- modyfikowania niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka bez stosowania form przemocy,
- rozpoznawania, wyrażania i akceptowania uczuć,
- radzenia sobie z trudnymi uczuciami w duchu poszanowania godności osobistej człowieka,
- pomocy w rozwoju pozytywnego i realistycznego obrazu siebie, swoich możliwości i zdolności, a także wzrostu zaufania i szacunku do siebie jako wartościowego człowieka.
III szkolenie – Metody edukacji globalnej w pracy z dziećmi
18 godzin warsztatowych, 8-10 listopada 2018
Celem warsztatów jest:
- dostarczenie osobom uczestniczącym narzędzi (metod, scenariuszy zajęć) do realizowania działań edukacyjnych z zakresu edukacji globalnej
- pokazanie praktyk edukacji globalnej, doświadczanie gier i zabaw oraz ich krytyczna analiza (szanse, zagrożenia, możliwe modyfikacje)
- zainspirowanie do wypracowania własnych metod do stosowania w pracy z dziećmi – stworzenie zespołów roboczych
- pogłębiona refleksja nad doborem metod i wytycznymi Kodeksu w tworzeniu scenariuszy
Pomiędzy III a IV szkoleniem osoby uczestniczące będą pracowały nad własnymi scenariuszami zajęć. Planuje się, że zajęcia te zostaną skonsultowane metodycznie i tematycznie – każdy zespół roboczy będzie miał możliwość spotkania coachingowego lub konsultacji mailowej lub telefonicznej. Metody te przed IV szkoleniem zostaną przećwiczone z dziećmi w grupach przedszkolnych lub szkolnych. Metody zostaną opisane w ustandaryzowany sposób jako scenariusze zajęć, wg wytycznych zespołu trenerskiego i metodyczki.
IV szkolenie - Edukacja globalna w praktyce: trening zadaniowy
18 godzin warsztatowych, 6-8 grudnia 2018
Celem warsztatów jest:
- wzmocnienie kompetencji osób uczestniczących w kreowaniu, prowadzeniu i ocenie metod edukacji globalnej w pracy z dziećmi
- wyposażenie osób uczestniczących w narzędzia ewaluacji pracy metodycznej z zakresu edukacji globalnej
- poszerzenie wachlarza metod poprzez dzielenie się doświadczeniem
W ramach szkolenia osoby uczestniczące będą prezentować i wspólnie ewaluować wypracowane przez siebie metody szkoleniowe – przy wsparciu metodyczki oraz zespołu trenerskiego.
Po szkoleniu nauczycielki będą miały cały wachlarz metod, które sukcesywnie będą wprowadzały do zajęć przedszkolnych i szkolnych. W realizacji tych działań nauczyciele/ki biorące udział w szkoleniach będą mogły wprowadzić pomoce dydaktyczne, zabawki i materiały do zajęć zakupione i przekazane przedszkolom i szkołom przez Fundację „Krzyżowa“ oraz korzystać z narzędzi dostępnych on-line.
Ostatnim elementem cyklu szkoleniowego będzie 1-dniowe spotkanie ewaluacyjne (4 godziny warsztatowe, grudzień 2018) podsumowujące efekty szkolenia, pracy nad scenariuszami, realizacji TEGu i skuteczności nowych narzędzi (strony, materiałów).
Działanie II
W listopadzie 2018, 2019 i 2020 roku każda placówka biorąca udział w szkoleniu przeprowadzi dla swoich wychowanków Tydzień Edukacji Globalnej - tydzień tematyczny poświęcony wybranym zagadnieniom edukacyjnym zgodnie z ustalonymi z czasie szkoleń zasadami i korzystając z materiałów wytworzonych w ramach projektu. Do tego wydarzenia zapraszani będą także rodzice, dziadkowie i babcie dzieci przedszkolnych i szkolnych. W 2018 roku TEG przypada na tydzień 18-25 listopada i jego hasłem przewodnim jest: „Cele Zrównoważonego Rozwoju. Odpowiedzmy na wyzwania zmieniającego się świata!”
Projekt „Nasz wspólny świat - edukacja globalna dzieci” finansowany ze środków MSZ RP był realizowany pod nazwą „Edukacja globalna dzieci zmienia nasz świat” przez Dom Spotkań im. Angelusa Silesiusa na terenie Wrocławia, Kłodzka, Kalisza, Poznania i Warszawy od 2012 do 2015 roku, wzięło w nim udział ponad 220 nauczycielek przedszkolnych ze 100 przedszkoli. W ramach projektu została stworzona publikacja (http://www.silesius.org.pl/uploads/AS_Publikacja_2013.pdf) oraz strona internetowa ze scenariuszami zajęć, artykułami tematycznymi, materiałami wizualnymi i relacjami z realizacji projektu w różnych placówkach: http://www.eduglob.silesius.org.pl/
W 2018 Fundacja Krzyżowa dla Porozumienia Europejskiego będzie kontynuowała realizację projektu w Gminie Świdnica w porozumieniu z Gminnym Zespołem Edukacji Gminy Świdnica.
Organizacja realizująca projekt: Fundacja "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego
Osoba kontaktowa: Adelajda Lebioda, tel. kom. 797993703, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dowiedz się więcej o edukacji globalnej:
Dlaczego edukacja globalna?
Żyjemy w świecie, który nie zawsze ogarniamy zmysłami. Żyjemy w świecie, który jest w coraz większym stopniu globalny. Ogólnoświatowa współzależność zwiększa się; nasze życie jest coraz bardziej splecione z życiem innych ludzi na całym świecie. Ale jednocześnie w naszym świecie zwiększają się rozbieżności i nierówność. Jest oczywiste, że globalne problemy i wyzwania – bieda, zanieczyszczenie środowiska, zdrowie, pokój – wymagają rozwiązań ogólnoświatowych. I właśnie w tym świecie ludzie są coraz bardziej zatroskani problemami globalnymi i ich rozwiązaniami. Edukacja globalna jest bardzo ważną odpowiedzią na rzeczywistość życia w globalnym świecie. Jest to rodzaj edukacji, który pomaga ludziom w nim żyć, czuć się za niego odpowiedzialnymi i wspólnie uczyć się jak zmieniać świat na lepsze.
Edukacja globalna kładzie szczególny nacisk na:
- tłumaczenie przyczyn i konsekwencji zjawisk,
- ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę,
- przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń,
- przedstawianie perspektywy Globalnego Południa,
- kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw
Dlaczego edukacja globalna w przedszkolach i w edukacji wczesnoszkolnej?
Nawiązanie współpracy w zakresie edukacji globalnej z przedszkolami trzema klasami szkół podstawowych i pierwszymi to wyraz nadziei, że my, pracując tu i teraz z nauczycielkami nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – a pośrednio z objętymi ich opieką dziećmi i ich rodzicami, dziadkami, babciami i osobami z otoczenia placówek – możemy mieć realny wpływ na rzeczywistość, możemy kształtować przyszłość, w której realizowane będą prawa każdej osoby i społeczności, szanowana będzie godność osobowa człowieka bez względu na narodowość, wyznanie, kolor skóry, płeć, miejsce urodzenia czy pochodzenie etniczne. Że dzieci, które wzrastają na naszych oczach, będą mogły lepiej od nas odnajdywać się w złożonym, dynamicznie zmieniającym się świecie, zarówno w swojej małej regionalnej ojczyźnie – swoim niebie na ziemi, jak i w świecie globalnej bliskiej-dalekiej wioski; będą umiały świadomie i odpowiedzialnie współdecydować i działać na rzecz jego bardziej zrównoważonego rozwoju.