Pomniki to obiekty, które zostały umieszczone w widocznych miejscach przestrzeni publicznej, aby oddać hołd zasłużonym, zachować pamięć o szczególnie istotnych wydarzeniach, lub też przywrócić pamięć o tym, co zapomniane. Czasami jednak stają się one elementem świadomej manipulacji i mają zmienić sposób, w jaki ludzie postrzegają przeszłość.
Ich długotrwała obecność w przestrzeni publicznej pozwala zobaczyć, jak z upływem lat zmienia się znaczenie, jakie przywiązywane jest do tego, co pomnik upamiętnia. Sprawiając, że pomniki są ważnym wskaźnikiem zmian w pamięci zbiorowej. Patrząc na ich historię – od okoliczności powstania, przez późniejsze losy – można wykorzystać je do poznania i zrozumienia historii danego kraju.
Przybliżenie wiedzy na temat możliwości wykorzystania pomników w poznaniu historii, a przez to lepszego zrozumienia, jaką rolę odgrywa pamięć w kształtowaniu tożsamości i wartości, jest celem projektu Monuments of Remembrance 1918-2018.
Niniejszy przewodnik ma na celu przybliżenie wiedzy o tym, czym są pomniki, jak powinniśmy je interpretować i do czego możemy tę wiedzę wykorzystać. Jest on przede wszystkim przeznaczony do wykorzystania w procesie edukacji – zarówno formalnej, jak i nieformalnej – i dlatego zawiera kilka wskazówek, które pozwolą nauczycielom / edukatorom wykorzystać pomniki w procesie edukacji historycznej i obywatelskiej.
Został on opracowany w ramach projektu Monuments of Remembrance 1918-2018 i powinien być wykorzystywany jako uzupełnienie informacji zamieszczonych na stronie www.monuments-remembrance.eu, która zawiera opisy 300 zabytków powstałych w Polsce, Czechach, Słowacji i Rumunii na przestrzeni ostatnich stu lat.