Rada Artystyczna Programu Rezydencji Artystycznych im. Konrada i Pawła Jarodzkich (Bożena Grzyb-Jarodzka, Renata Jarodzka, Rafał Jarodzki, Anna Kudarewska, Zbigniew Libera, Dorota Monkiewicz, Ruth Noack, Joanna Sokołowska, Vera Zalutskaya) dokonała wyboru osób artystycznych do udziału w nadchodzącej edycji programu we wrześniu i październiku 2024. Prace Rady wspierają Goście stali: Maryna i Michał Czaplińscy. Kuratorką programu jest Paulina Brelińska-Garsztka.
Do programu zostały wybrane następujące osoby: Aliaksandr Danilkin, Adam Rzepecki.
Aliaksandr Danilkin
|
Obecnie mieszka i tworzy we Wrocławiu, realizując pracę dyplomową na wydziale malarstwa wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współpracuje z poznańską fundacją Barak Kultury, realizując liczne wystawy indywidualne i zbiorowe. "Podczas rezydencji chcę wykonać serię wielkoformatowych prac malarskich, będących kontynuacją moich dotychczasowych poszukiwań artystycznych. Estetyką i formą będą one nawiązywać do białoruskiej sztuki ludowej, przede wszystkim do malowanych ściennych dywanów zwanych malyavankami. Gdy w trakcie wojen palono i plądrowano białoruskie wioski, niszcząc większość cennych przykładów ludowej sztuki, malowane dywany służyły jako nośnik, na którym odtwarzano wizualną bibliotekę białoruskiego folkloru i chroniono wieloletnie tradycje przed zapomnieniem. Stały się popularnym sposobem na dekorowanie odbudowywanych po wojnie domów, w których brakowało sztuki zdobiącej wnętrze. Widzę potencjał w wykorzystaniu formuły malyavanki poza kontekstem Białorusi i stworzeniu narracji opartej na historii Krzyżowej i jej roli w oporze przeciwko totalitaryzmowi. Zamierzam też korzystać z wszelkich możliwości twórczych, jakie będzie oferować przestrzeń Krzyżowej, i wykonać tematycznie powiązane ceramiczne obiekty." https://www.instagram.com/aliaksandrdanilkin/
Adam Rzepecki
|
|
Artysta performer, twórca rzeźb i instalacji, fotograf, malarz, autor filmów, kurator. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W 1979 r. założył Łódź Kaliską, grupę która swymi niekonwencjonalnymi działaniami w obszarze sztuki polskiej lat 80. zmieniała jej oblicze. W pierwszej połowie lat 80. współtworzył Kulturę Zrzuty, ogólnopolski alternatywny ruch młodej sztuki wyznaczającej „trzecią drogę” w ówczesnej dwubiegunowej polityczno-społecznej sytuacji. W latach 1978 – 1981 prowadził krakowską Jaszczurową Galerię Fotografii. Od 2022 r. działa we współzałożonej z Jerzym Kosałką, Zbigniewem Liberą i Piotrem Lutyńskim Supergrupie UNDERGROUND KRAKOWSKI. Ostatnio zajmuje się też komponowaniem muzyki i tworzeniem instalacji dźwiękowych. "CZAS w Krzyżowej gra bardzo ważną rolę. Przebywając tutaj nie sposób odpędzić od siebie myśli o CZASIE, tym przeszłym, historycznym i tym dzisiejszym. CZASY nakładają się na siebie zmieniając perspektywę patrzenia, rozumienia, oceniania. CZAS obecny i CZAS przeszły pojawi się też w dużym obrazie/panoramie nieba widocznego w Krzyżowej, który zamierzam namalować podczas rezydencji. Będzie to obraz rozgwieżdżonego porannego nieba. Jakiś czas temu uzmysłowiłem sobie, że światło gwiazd przybywające do nas z odległego Wszechświata, dociera do nas też w czasie słonecznego dnia. To Słońce jest sprawcą tego, że „nie widzę” gwiazd. Z pomocą przyszła mi aplikacja na telefon, dzięki której widzę je również dniem. Właściwie będą to dwa nakładające się na siebie (jak CZASY w Krzyżowej) obrazy, bo pierwszy z nich zostanie zamalowany (choć nie do końca) drugim. Pierwszy będzie przedstawiał niebo widoczne w Krzyżowej w lutym 2025. Drugi będzie obrazem nieba październikowego, oglądanego przez mnie już podczas mego pobytu na rezydencji. Myślę też o tym, by – patrząc w nocne niebo a w dzień korzystając z aplikacji - przez cały rezydencyjny pobyt, może nawet dzień po dniu, malować „dziennik” gwiaździstego nieba z Krzyżowej." |
Aliaksandr Danilkin urodził się w 1996 roku w Homelu na Białorusi. W latach 2012-2020 studiował malarstwo w Państwowym Koledżu Sztuk Pięknych oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Mińsku. Podczas studiów walczył z cenzurą nakładaną przez uczelnię, a po wyborach prezydenckich w 2020 roku brał czynny udział w protestach, wyrażając sprzeciw wobec dyktatury. Został wydalony z uczelni za działalność opozycyjną i zmuszony do ucieczki z ojczyzny. Od tamtej pory wykorzystuje sztukę jako formę protestu, przyglądając się współczesnym politycznym problemom przez pryzmat historii i kultury Białorusi.
