ZESPÓŁ EKSPERTÓW: Sheila Flaherty, David Cotter, Iwona Machoń – Pluszczewska, Tamara Chorąży

REDAKCJA: Iwona Machoń-Pluszczewska

Niniejsza publikacja powstała przy wsparciu udzielonemu przez Fundację Fundusz Współpracy w ramach projektu „Ścieżki współpracy- wsparcie dla podmiotów wdrażających współpracę ponadnarodową” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Metoda motywowania dzieci do rozwijania kreatywności, kompetencji cyfrowych, matematycznych i naukowych poprzez ćwiczenia sztuk wizualnych jest rozwiązaniem wypracowanym w ramach projektu grantowego o numerze W.234.II.2019, pt.: „ARTaTOOL - rozwój kreatywności, kompetencji cyfrowych, matematycznych i naukowych poprzez ćwiczenia sztuk wizualnych”, realizowanym od czerwca 2020 roku do końca listopada 2021 roku w polsko-irlandzkim partnerstwie Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego i Firmy Da Vinci Box, z siedzibą w Dublinie.

Celem głównym Projektu grantowego „ARTaTOOL” był uzyskany za pomocą sztuk wizualnych rozwój motywacji do nauki przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, kompetencji społecznych, takich jak umiejętność argumentacji, obrony własnych przekonań, umiejętności pracy w grupie oraz kreatywnego działania u uczniów szkół podstawowych.

Metoda została wdrożona w 7 publicznych świdnickich szkołach podstawowych, których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świdnica, partner projektu standardowego pt.: „Świdnicka Mozaika Edukacyjna” realizowanego od września 2019 roku do końca 2021 roku w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020. Wsparcie udzielone przez Fundację Fundusz Współpracy umożliwiło rozszerzenie „Świdnickiej Mozaiki Edukacyjnej” o komponent ponadnarodowy, co z kolei pozwoliło na adaptację metody stosowanej w Irlandii przez Da Vinci Box.

Poradnik składa się z 6 rozdziałów:

1. Rozdział pierwszy przedstawia założenia i koncepcję metody ARTaTOOL, przedstawia informacje na temat zdiagnozowanej potrzeby, informacje na temat autorów, zaangażowanych szkół i partnerów, metod pracy oraz wskazuje grupy docelowe ARTaTOOL.

2. Rozdział drugi przedstawia cel metody ARTaTOOL oraz oczekiwane rezultaty i korzyści jego zastosowania.

3. W rozdziale trzecim zaprezentowane są minimalne wymogi, które powinny być zapewnione aby rozwiązanie mogło być stosowane.

4. Rozdział czwarty opisuje metodę ARTaTOOL i przedstawia proces wdrażania metody, etapy wdrażania ARTaTOOL w formie Cyklu Wdrożenia i Rozwoju Metody.

5. Rozdział piąty przedstawia materiały merytoryczne, w tym instrukcje na temat odpowiednich technik opartych na sztuce oraz przykłady zastosowania i dobrych praktyk z irlandzkich i polskich szkół, które mogą być inspiracją dla polskich nauczycieli wdrażających ARTaTOOL w swoich szkołach.

6. W rozdziale szóstym zamieszczone są wnioski i rekomendacje dotyczące zastosowania ARTaTOOL.

Fragment WSTĘPU:

Zastosowanie sztuk wizualnych w edukacji stanowi podstawową zasadę metody ARTaTOOL, dlatego można powiedzieć, że ARTaTOOL jest metodą wpisującą się w nowoczesny w edukacji trend STEAM (z języka angielskiego: Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics). STEAM polega na tym, że do priorytetowego traktowania nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych dołącza się element „ART” czyli sztukę, która jest elementem wspomagającym osiągniecie umiejętności z zakresu nauk ścisłych. Idea STEAM wywodzi się od STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) – odpowiedzi na potrzeby współczesnego społeczeństwa, w którym w związku z coraz większym rozwojem nowoczesnych technologii, wzrasta nacisk na wykształcenie wśród uczniów „kompetencji XXI wieku”, czyli w szczególności umiejętności w zakresie nauk ścisłych, matematycznych, naukowych i technologicznych. Dodanie elementu sztuki umożliwia uczniom połączyć ich uczenie się z praktykami artystycznymi, elementami i zasadami projektowania, rozwijając w nich w całą gamę kompetencji kluczowych. Zgodnie z tą koncepcją irlandzka firma Da Vinci Box wprowadziła metodę włączenia sztuki podczas nauczania różnych przedmiotów w szkołach podstawowych w Irlandii.

 

Eksperci z Da Vinci Box opracowali i wprowadzili do irlandzkich szkół własną metodę w oparciu o zasady STEAM odnosząc sukcesy w łagodzeniu problemów edukacyjnych irlandzkich dzieci, w szczególności w zakresie przedmiotów ścisłych oraz języka angielskiego i historii. Dzieci, które nauczane są tą metodą zdobyły między innymi umiejętności zrozumienia trudniejszych tekstów literackich, zapamiętywania i rozumienia historii oraz liczenia i rozwiązywania zadań matematycznych. Jednocześnie podniosły swoja samoocenę i rozwinęły kreatywność oraz umiejętność pracy w grupie. Natomiast nauczyciele z Irlandii, którzy włączyli sztuki wizualne do swoich zadań wzmocnili współpracę koleżeńską, w szczególności w zespołach interdyscyplinarnych, dzieląc się swoimi pomysłami, doświadczeniem i dobrymi praktykami, a także wprowadzili przyjazną i sprzyjającą nauce atmosferę podczas swoich zajęć. Działania prowadzone przez Da Vinci Box dostosowane były ściśle do przeprowadzonej przez Ministerstwo Edukacji w Irlandii szczegółowej diagnozy problemów edukacyjnych uczniów szkół podstawowych. Eksperci z Da Vinci Box opracowali model wprowadzenia sztuk wizualnych do szkół, z programami i instrukcjami szkoleń dla nauczycieli oraz scenariuszami zajęć dla dzieci. (...)

ArtaTOOL.pdf

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.