Oddajemy w Państwa ręce publikację, mającą przybliżyć historię polskich „zrabowanych” dzieci. Składają się na nią dwa teksty. Pierwszy, autorstwa Anny Malinowskiej, pokazuje główne założenia niemieckiej polityki kradzieży dzieci z krajów okupowanych. Omawiając je na przykładzie działalność Lebensborn, jednej z głównych nazistowskich organizacji, odpowiedzialnych za pozyskiwanie rasowo odpowiednich dzieci. Drugi, przygotowany przez Katarzynę Kaczorowską, opisuje powojenne próby restytucji zrabowanych dzieci do Polski oraz pokazuje jak dziś, w Polsce i Niemczech, podchodzi się – także w kwestii prawnej – do tych, już nie dzieci, a ludzi w bardzo podeszłym wieku.

Oba teksty ukazały się w anglojęzycznym zbiorze esejów poświęconych historii „zrabowanych” dzieci z Europy Środkowej i Wschodniej, który jest dostępny na naszej stronie: Zbiór esejów historycznych o „zrabowanych” dzieciach. Wersja anglojęzyczna.

W tym miejscu chcielibyśmy udostępnić ich polskojęzyczną wersję.

Zrabowane dzieci.pdf

Wszystkich nauczycieli zachęcamy do zapoznania się z tekę ze scenariuszami lekcji, adresowanymi do szkół ponadpodstawowych, przygotowana jako pomoc dla wszystkich, którzy chcieliby samodzielnie przybliżyć uczniom temat „zrabowanych” dzieci.

Teka ta będzie niebawem dostępna na stronie Krzyżowej.

Niniejsza publikacja powstała w ramach międzynarodowego projektu edukacyjnego Uprooted – (Hi)Stories of Stolen Children during World War II, realizowanego w Polsce, Niemczech, Czechach i Ukrainie, dzięki wsparciu Fundacji Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość (EVZ) oraz niemieckiego Federalnego Ministerstwa Finansów (BMF).

Uprooted

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!