Kryzys to też poszukiwanie nowych możliwości – rok 2020 w Fundacji „Krzyżowa” | Robert Żurek
Za sprawą pandemii COVID-19 rok 2020 zapamiętamy jako bardzo trudny, jako czas, w którym snucie planów na przyszłość ustąpiło miejsca strachowi o zdrowie swoje i bliskich, lękowi o pracę i bezpieczne jutro. W takich warunkach działalność Fundacji „Krzyżowa” musiała ulec zmianie. Wiele planów, które chcieliśmy zrealizować w tym roku zostało odłożonych na później, wiele z nich musieliśmy zmienić lub poszukać innych sposobów na wcielenie ich w życie.
(...) Wiosną i latem zrealizowaliśmy kilkadziesiąt webinariów i warsztatów online, w których uczestniczyli uczniowie oraz nauczyciele z Polski i Niemiec. W tym czasie odbyły się 2 lekcje LIVE z Krzyżowej, emitowane na kanałach Bundeszentrale für Politische Bildung. W trybie online zrealizowaliśmy też nasze cykliczne czy długoterminowe projekty, takie jak: Seminarium „Drogi Wolności”, projekt „#CreatingSpace A Digital Future with Ethics in Mind”, szkolenia z edukacji globalnej czy spotkania w ramach Szkoły Dialogu. Wspólnie z naszym partnerskim stowarzyszeniem z Berlina – Kreisau-Initiative – po raz pierwszy zorganizowaliśmy BarCamp online „(Hi)Storytelling: My History, Your History, Our History".
(...) Dziś z niepokojem patrzymy w przyszłość, jednak jesteśmy bogatsi o doświadczenia pomagające przystosować się do nowych warunków. Wiemy, że dzięki kreatywności, współpracy i wzajemnej życzliwości możemy wiele zdziałać nawet w niesprzyjających okolicznościach. Przypuszczamy, że nadchodzący rok 2021 nie będzie łatwy, ale wierzymy, że Fundacja „Krzyżowa” w dalszym ciągu będzie realizować swoją misję najlepiej jak potrafi.
czytaj dalej
Krzyżowa jako miejsce dialogu. Dziedzictwo i wyzwania || Anna Kudarewska, Robert Żurek
(...) Historia polsko-niemieckiego pojednania daje nadzieję i motywację do dialogu. Bo trudno wyobrazić sobie wrogość większą niż ta, która dzieliła Polaków i Niemców po koszmarze II wojny światowej. Niemcy zepchnęli Polaków na skraj biologicznej i kulturowej zagłady. Jednak jeszcze długo po zakończeniu II wojny światowej nie byli gotowi uznać swojej winy, a wręcz wierzyli, że to oni są ofiarami polskiego szowinizmu, który pozbawił ich znacznej części kraju. Krzywdy, których doświadczyli ze strony Polaków, przesłoniły im perspektywę własnych win i odpowiedzialności, mimo, iż skali obu tych zjawisk nie sposób nawet porównać. (...)
Wydawałoby się, że sytuacja jest beznadziejna, a jednak Polakom i Niemcom udało się znaleźć z niej wyjście i wyrwać się z zaklętego kręgu wrogości, nawiązać przyjazne relacje i stworzyć strategiczne partnerstwo. A kluczem do tego iście kopernikańskiego przewrotu we wzajemnych relacjach były spotkanie i dialog. Dialog, dodajmy to, niezwykle mozolny, wymagający ogromnej cierpliwości, ciągnący się przez dziesięciolecia. W końcu jednak zwieńczony historycznym sukcesem, którego zazdrości nam wiele innych nacji, zmagających się z obciążoną konfliktami przeszłością. (...)
Jako osoby pracujące rokrocznie z tysiącami młodych ludzi z Polski i Niemiec, przyjeżdżających do Krzyżowej w ramach międzynarodowej wymiany młodzieży, stoimy przed nieustającym wyzwaniem przekształcania pewnego idealistycznego wyobrażenia w praktykę edukacyjną. Musimy stale obserwować świat, nowe konflikty, wyzwania społeczne i polityczne, a następnie dostosowywać do nich nasze metody i przybierać nowe role. Zwłaszcza zaś musimy starać się, aby dialog nie pozostał abstrakcyjnym pojęciem, opisem procesów historycznych, dziejących się na poziomie państw czy całych społeczności, ale aby stał się elementem postawy wobec drugiej osoby, był codziennie praktykowany między konkretnymi osobami, które spotykają się w Krzyżowej.
czytaj dalej